Hati-hati yang berdetik..

31 Okt 2008

dar man a.k.a kreuger...


ehemm..
teruskan berkarya dari adik yg sungguh gigih ini buat sy terharu.
award yg datangnya dari daddy cool ini sebenarnya khas buat man dan cikgooden..spesel utk dorang..tapi man g panjangkan pulak pd sume teman2 yg link padanya. tQ...
man jugalah yg buat logo utk blog sy ni..
sanmgat comel dan sy sangat suka...
teruskan usahamu jua...berkarya..buat logo..
pd teman2 yg lain tu..sabo2 la tggu turn..sian si man memalam duk terbongkok ngadap pc...sb dia buat ikhlas kan..so sabar2 la..

mekaseh lagi skali man...
doa akak moga jadi sahabat
  • blogger terbaik ..
  • teman terbaik..
  • adik terbaik..

the pink sisterhood..


terima kasih utk adik yg comei ini..
sy suka pic pd entry..tembak2 di waktu petang..
rs syahdu je bila terpandangkan sinaran yg bakal beransur meninggalkan kita..
hidup kita ada pasang surut kan..

mekaseh ye dik...
moga persahabatan ini berkekalan berlandaskan kejujuran dan keikhlasan..




kenapa malam ni agak melankolik ya..

30 Okt 2008

terapi yang menceriakan..

rasa penat ..namun puas. penat yang menceriakan dan membuatkan semua orang tersenyum lebar. masih terbayang gelek pinggul amira dan rafie mengikut alunan muzik chicken dance..masih terdengar hilai tawa lavanya apabila muzik terlalu cepat utk diikuti. pening terhuyung hayang wei kang apabila dia turut dipusing oleh rakan2. amira pula asyik terpijak kaki rakan2 lain kerana dia sememangnya suka benar mengambil ruang yang luas dan melakukan sesuatu mengikut kata hatinya (hyperactive dan autisme). tertoleh2 murid2 kelas perdana apabila melihat anak2 istimewa ini beserta dengan guru2 skali berpusing2 mengikut rentak sambil ketawa mengekek..


alhamdulillah..latihan utk persembahan Hari Kanak-kanak Peringkat Sekolah yang akan diadakan pada 7hb ini berjalan lancar. biar cikgu2 yang lebih berpeluh, sesungguhnya peluh2 ini tiada nilainya jika dibandingkan dengan kegirangan yang terpancar di wajah anak2 ini. berbekalkan pengalaman di maktab dan universiti, serta sering mengikut abang ke program2 outdoor nya, memberikan sy keberanian dan keyakinan utk conduct mereka didepan dan mengajar guru2 PKBP tarian poco2 yang berasal dari Indonesia ini. rasanya ramai di kalangan kita yang arif benar dengan tarian2 motivasi minda seperti ini. tambahan pula kami yang berada bersama anak2 istimewa ini di mana muzik dan seni adalah satu terapi yang paling berkesan buat mereka.


sedikit perkongsian..

terapi ialah rawatan pemulihan ke atas pesakit yg pernah menghidapi sebarang penyakit atau mengalami sesuatu kecederaan bertujuan utk mengembalikan fungsi badan secara normal. dlm konteks pendidikan, terapi ialah kaedah untuk membantu seseorang murid untuk bergerakbalas terhadap sesuatu aktiviti atau kemahiran.

ia juga utk meningkatkan kemahiran pergerakan motor halus dan kasar dari satu peringkat kepada peringkat yang lebih tinggi. terapi juga dapat membantu mereka menguasai kemahiran secara perlahan-lahan. suasana persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan dapat diwujudkan disamping dapat merangsang anak2 ini untuk bergerak balas secara positif terhadap sesuatu kemahiran. keyakinan diri mereka juga akan bertambah.

Terapi muzik..dimana muzik dan lagu yang dimainkan memberikan satu ketenangan dan kedamaian kepada pendengarnya. ia merupakan satu terapi yang paling berkesan dalam menangani anak2 istimewa selain dr terapi hidro, berkuda dan warna. hatta kita sendiri yang normal pun akan mudah merasa tenang dan damai jika mendengar alunan muzik yang indah seperti tiupan seruling atau gesekan biola. terapi muzik ini boleh mewujudkan perasaan gembira di samping merangsang minda dan menarik perhatian meraka dalam sewaktu proses P&P berlangsung. anak2 istimewa ramai yg sukar dijangka tingkahlaku mereka, namun melalui muzik kita dapat menerapkan disiplin dan penumpuan iaitu melalui nyanyian kerana muzik perlu dimainkan secara teratur.


jom kita menariii....
tarian chicken dance ni semasa kami sume ke Pusat Kokurikulum utk aktiviti luar...

video

tag dr idany sufi...

[1] Bekas kekasih saya adalah :
waaa..adehh...nti ramai yg terluka...biarlah rahsia aci tak da..hikss..

[2] Saya sedang mendengar :
lagu miss tres hermanas dr hp sy...jap ekk..ada cal...

[3]Mungkin saya patut :
tinggalkan laptop n siapkan mana2 yg utama dulu(kek utk esok lum siap)..tapi taklehhhhh...

[4]Saya suka :
surfing..kuar jalan2..soping2...g sana sini ngn abg..tgk sunset n pelangi..
ermm..dah lama tak tgk pelangi la...


[5]Sahabat-sahabat baik saya :
sy ramai sahabat baik..alhamdulillah sy dikelilingi oleh mereka yg berhati luhur...
siapa mereka biarlah jd rahsia...ada di sisi boleh disentuh dan bersandar di bahu kala sedih..ada di alam maya setia mendengar tiap riak resah sy..

[6]Saya tak paham :
nape menyepi jika bukan puncanya dari sy...

[7] Saya kehilangan :
coco....!!!!

[8] Ramai yang berkata :
hehee...nampak sombong..ntah la.,.mgkin pbawaan diri sebegitu..wl hakikatnya sy suka sgt bcakap....

[9] Makna nama saya :
bunga yg berseri-seri...
terima kasih utk abah yg bg nama ni pada kak long..

[10] Cinta itu adalah:
memberi dan menerima tanpa syarat..setuju dgn ida..

[11] Di suatu tempat, seseorang sedang :
mengingati sy..?..ehemm..

[12] Saya akan cuba :
menyaipkan kek yg ditempah sblm magrib..sempat ke...adehh..

[13] Ayat SELAMANYA membawa maksud :
menyintaimu sepanjang hayat...

[14] Telefon bimbit saya :
Nokia N73...RM900...sume gambo kat sini sy snap ngn hp ni..

[15] Bila saya terjaga dari tidur :
sy kena sentuh abg dl..pastu baru cari hp nak tgk kul bape....

[16] Saya paling meluat apabila :
ada org kata pompuan bawak keta terhegeh2...

[17] Pesta/Parti adalah :
tgk dl pesta apa...kl sekadar reunion..mengeratkan ikatan kan..

[18]Haiwan yang paling comel yang saya pernah temui ialah :
burung ..kaler kuning ijau..lupa nama..abah bela masa duk di Kluang, Johor tahun 80an dulu..

[19]Peringkat umur yang paling menyeronokkan bagi saya ialah :
sekolah rendah bes..
men bes..
universiti bes..
20an..bes..
skrg 30an..lagi bessss....

[20]Hari ini :
Hari Khamis..ye ekk..

[21]Malam ini saya akan :
buat kek..tgk blog..iron baju..kuar makan ngn abg..diskus psl holiday cuti skolah ni..diskus psl hbag..kasut..eyeshadow..bla bla bla...

[22]Esok pula saya akan :
bangun n sidai kain..g skolah..menari lagii...poco2 n chicken dance...7hb ni anak2 sy nak buat psembahan..

[23]Saya betul2 inginkan :
hbag CR yg pernah sy poskan kat blog nih dl..pink kaler mcm 3 segi shape...lalinggg..u noe whch one kan....comeiiii..

[24]Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini :
lebam di bawah mata...

[25]Pusat membeli-belah atau arked permainan :
sogo...tapi jauh..
arae sini tak bes..pulau ok..
prangin mall..
queens bay..
tapi sy tetap suka g pasar tani kat tanah merah setiap pagi jumaat..nape ekk..

[26]Makanan Barat atau Jepun :
sy tekak melayu...

[27]Bilik yang terang atau gelap :
bgantung..kl abg ada gelap takpe..kl abg takde sy akan on sume lampu di umah..pastuh abg ngeluh bil letrik tinggi menggunung...

[28]Makanan segera adalah :
apa ekk..takde fev..

[29]Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang?
pd sapa..bila..
td cal abg..kata baiii...
pastuh kwn cal..kata wslm..

[30] Adakah anda ingin panjangkan TAG ini??
sureee....

(31) Sudahkah anda menunaikan kewajipan anda sebagai seorang Islam hari ni?
Alhamdulillah....

[32] Bila kali terakhir anda cium mak & ayah korang?
Time nak balik penang masa raya ari tu....

[33] Sudahkah anda korek hidung pada hari ni?
waaa....apa nya soklan...

idany..moga puas ati..heheee..leh la akak masuk dapur wat kek...mmuahs...

award dari Perak n Wales, UK...


mekaseh dady...
tetengah malam smlm bila buka blog daddy ada award utk sy..
anugerah blog paling sedap?..hehee..
sesedap mana lah tu ya..
apapun..sy bangga mengenali dady..seorang guru yg pada pandangan sy punya matlamat dan tujuan yg jelas dalam blogging.
terima kasih juga utk daddy kerana shoutbox dan komen sy selalu menerima jejak beliau...







award kedua ini pula sy terima dar si cantik manis yg berada nun jauh di Wales, UK menyambung pengajian..
gadis kelahiran johor ini sentiasa ada sesuatu utk sy ..sentiasa ingtkan sy..
terima kasih mar..walau jarak terpisah beribu batu..ingatan tetap tesemat di hati..
wajah ceria mar yg sentiasa menguntum senyum buat hati sy sntiasa sejuk dan damai biola mengunjungi blog beliau..
jaga diri baik2 dik di rantau orang..
insya allah suatu masa jika diizinkan Tuhan..kitakan dapat bersua...



utk daddy cool n mar...
ikhlas dari sedetikhati..
moga hati-hati kita bersatu mencari damai di bumi Allah ini..



29 Okt 2008

guguran maple dari sheffield..

salam..

smpai di sekolah pagi isnin semalam..ada sesuatu terletak elok di meja sy. melihat tulisan saja sy dah dapat mengagak dari mana kartu ini. bibir terukir senyum. kabar dari teman yg berada jauh nun beribu batu di benua lain menyambung pengajian.


alhamdulillah..setelah hampir sepuluh tahun terpisah, tanpa disangka kami bersua di kanvas maya tanpa suara ini. hanya jalinan kata sebagai penghubung. hanya dengan sapaan ..salam kenal..akhirnya...memang kenal...sy pernah post kan psl beliau ini disini. .


masih terbayang saat suka duka selama 3 tahun sewaktu sama2 belajar dulu. . byk sgt rasanya kenangan manis tambah2 sewaktu 1st year dulu. masa tu kan masih muda remaja hijau2 lagi..mak ayah jauh jadi teman2 lah orang yg pertama dirujuk jika wujud halangan atau kesukaran. jika sepuluh tahun yang lalu pernah bergurau, pernah susah, pernah melalui suka duka sepanjang di pulau mutiara..kini sahabat sy ni kembali bergelar pelajar di sheffiled..


tiba2 rs macam melankolik..adehh.
tak boleh.
sy kena post kan begini..baru kembali ceria..



mekaseh sb anta kad raya ni utk aku. tkasih sebab ingat aku. terima kasih jugak utk sebuah persahabatan yg kembali terjalin ni. sebenarnya yg paling aku time kaseh ialah utk 5 helai daun maple nih..hehee..tak sangka mu betul2 pos kan sekali. mu petik daun hijau kat pokok ke kutip daun yg gugur...apa pun..aku hargai sgt2...mekasehh..


aku try dah cari gamba mu zaman suar kaki besar dl...sepuluh tahun bukan jangka masa yg pendek...masa bertambah..gambar pun bertambah...tambah2 aku mmg suka amik gambar..hehe...jd gmbr2 10 tahun yg lalu tersimpan rapi dlm kotak tak usik2...semalam jenuh aku n abg duk teka kotak mana yg ada album...sb nak buka sume kotak tak larat. sudah2 nya..tak jmpa la gamba mu masa mude remaja dl.


jadi utk tak menghampakan mu...aku snap sgala bagai yg mu anta ni atas album U..background album ni adalah view di sekitar U...so leh la mu mengimbas sikit2 zaman mu rempit dlm U...zaman mu g pasar malam glugor, zaman mu kena tahan ngn guard ..





sampul coklat...






sekeping gambar yg cukup ceria..





sekeping poskad berlatar belakangkan Fargate...(tempat shopping yg popular kat sana ek..)





tulisan di poskad yg masih mcm dulu2..





sepucuk surat yg buat aku tersenyum...





5 helai daun maple..(tu gambo kat round table Kembara...mu ada skali makan kek aku n abg tuhh..)









dan ini utk mu n ann...jujur dan ikhlas dari anak murid aku...Naziha(autisme & disleksia)..









inilah hasilnya..tidak cantik..tapi jujur dari hatinya..






sume gamba di atas..aku snap berlatar belakangkan gambar2 n view dlm album nih..ni kenangan kat U...lusuh sesangat dah album ni..sayang nak ganti dengan yg lain..







dan untuk ini...



doa aku n abg khairul utk mu sekeluarga...

28 Okt 2008

selamat jalan coco...

seawal subuh (28 oktober 2008) ..mengabdi kenangan..



2 malam merah berteman..

coco n mut..



sy yang tersepit...




mut juga bakal meninggalkan merah...



pandangan terakhir coco..




babai coco...




coco di kerusi n bilik baru...



tadaaaa...


inilah pemilik coco yg baru...terjerit dia terpandangkan coco...



coco dikerjakan oleh tuan barunya..




tersengeh tak henti sejak melihat coco..



ala laaaa..pakcik ni layan manja2 la pulak..



mmuahsss...



senget le pakcik...




suka tul kwn sy sorang ni...





tinggi coco dr kami rupanya...kali terakhir bersama coco...(np muka sy cm bulat..adehh)



coco sendirian...di bilik baru..




merah sendirian lagi di sofa..

mut hanya sementara..13 november mut jua seperti coco..meninggalkan merah..

ermm..


selamat tinggal coco...



tiap sesuatu punya nilai dan kenangan..walaupun ianya tidak bernyawa..



..kredit utk my best fren..

juga seorang Jurulatih Seni Budaya Negara (JSBN),

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara,

Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia.

Friendship like Gardens, grow with Beauty..

sekali lagi sy menerima e-kad yg comei ini.
.juga dari teman yg comei dan selalu menanya kabar..
terima kasih..rasa terharu dengan keikhlasan yg dihulurkan...
jarak kami hanya dipisahkan oleh jambatan pulau pinang sejauh 13.5km.
insya allah suatu hari nnti kita jmpa ya niza..
tempat keje niza tu sebelah saja dengan rumah sy dl...
kita dating kat tesco penang la ek..hehee ..
utk niza...

moga jalinan pelangi ini bersinar sehingga ke akhirnya..

award dr CM&CT, DIR dan SECRET...

terima kasih utk CM dan CT atau che mat dan kak ct delima...
juga adik dirfara... dan adik secret..

walaupun kita baru kenal..tetapi award ini buat sy rasa kita dah lama mengenali antara satu sama lain. mg jalinan ukhwah ini berpanjangan dan berkekalan. jaluran pelangi yang indah pasti kan lebih berseri jika bersulamkan keikhlasan...

dari CM dan CT..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dari adik secret...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


dari dirfara...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



terimalah gift ini dari sy khas utk anda bertiga..


27 Okt 2008

Gua Kelam warisan sejarah...

Misi 3..

Selesai soping2 di padang besar..abg mengajak sy ke Gua Kelam yang terletak di Kaki Bukit kira2 33km dari bandar Kangar. Menarik..memandangkan masa masih awl..tambahan pula abg memmang kerap ke sana utk mengendali program atau menghadiri pelbagai kursus aktiviti luar.


Sekadar berkongsi…sedikit info yg sy dapat mengenai Gua Kelam..


Gua Kelam yang terletak di Banjaran Nikawan merupakan gua tinggalan sejarah yang digunakan untuk melombong bijih timah. Pelombong2 melayu telah mula melombong bijih timah ini beratus tahun dahulu sebelum ketibaan pelombong2 dari China dan Eropah pada abad ke 20.Terdapat dua gua yang dibuka kini utk pelancong iaitu Gua Kelam 1 dan Gua Kelam 2 yang menyediakan kemudahan keretapi utk menerokainya. Usaha kerajaan negeri di bawah Jabatan Perhutanan Negeri mengambil inisiatif melindungi dan memelihara gua2 ini sebagai Taman Negeri Perlis patut dipuji.


sy memasuki Gua Kelam 2 bersama satu rombongan pelancong lain seramai 20 orang. kami menaiki keretapi sejauh 400 meter dengan bayaran yg cukup murah iaitu RM5 bg org dewasa dan RM3 bagi kanak2. perjalanan keretapi setiap setengah jam sekali. rasa berbaloi kerana perjalanannya cukup memuaskan hati sy. memasuki lorong2 sempit mbuatkan sy terasa seperti di dalam filem2 di televisyen. sebelum bertolak guide memaklumkan yang kami akan basah kerana air menitis dengan banyaknya sepanjang perjalanan kerana hujan yh kerap turun akhir2 ini. ini mbuatkan hati sy semakin teruja utk masuk ke dalam.


Apabila keretapi berhenti di tengah2 gua utk membolehkan kami turun dan berjalan memasuki lorong2 sempit. sekali lagi sy terpegun. masih terdapat kesan2 aktiviti perlombongan yang dijalankan disini beratus tahun dhl spt gantungan kayu didlm gua, rel keretapi buatan manusia, kelengkapan tuil utk meletak kabel serta tulisan2 pd dinding gua oleh para pelombong suatu ketika dl. menurut guide kami yang turut serta, lantai gua yang kami pijak itu dl nya adalah sebatang sungai yang mengalir memasuki gua tersebut. kini airnya telah kering dan skrg Gua Kelam 2 dalam proses penambahbaikan utk memudahkan lagi pelancong menerokanya. Sy juga berpeluang utk melihat kristal yang baru hendak terbentuk. berkilauan apabila dibias flash kamera…sungguh menarik.

mendongak ke atas...indahnya ciptaan Tuhan...sy terpandangkan Tirai Gua yang baru hendak terbentuk(sudah 300 juta tahun tapi masih disebut baru oleh guide) kerana setahun tirai itu hanya terbentuk sebesar ibu jari tangan. Ia berbentuk runcing dan tajam.

menurut guide..terdapat lorong2 yg boleh kita ikuti sehingga kita kan tembus ke Gua Kelam 1. berjalan di dalam gua sempit dan adakalanya terpaksa membongkokkan diri memberi satu pengalaman yang menarik pd sesapa yg belum penah cuba.

satu kelebihan di dalam Gua Kelam 2 ni kerana disinari cahaya lampu. jadi kita boleh melihat kesan2 aktiviti dengan lebih jelas. nNamun lorong turun ke sungai tidak disediakan lampu…terpaksa lah menggunakan lampu suluh. masih terdapat beberapa lorong yg tidak dapat kami masuk kerana masih dlm proses penambahbaikan.

keluar dari Gua Kelam 2…sy n abg menapak ke Gua Kelam 1. rasanya Gua Kelam 1 lebih dikenali dan biasa dilihat gamba2 nya di kaca televisyen n majalah. disebabkan hujan akan kerap akhir2 ini…air deras yang mengalir membuatkan sesekali sy terasa gerun apabila meniti titian kayu di sepanjang lorong di dalam gua tersebut

berbincang dengan guide..memberi sy satu gambaran baru..jua aktiviti baru utk diteroka. Menurutnya sy boleh turun ke sungai…menelusuri gua melalui sungai yang mengalir didalam gua dengan airnya separas pinggang selama satu jam setengah. hanya bayaran RM4 saja dikenakan. abg memandang sy…dan pastinya riak wajah sy abg fahami. insya allah pasti kami kembali kesini lagi bersama pakaian yg mmg sedia utk dibasahkan....
(entry kali ini agak panjang n banyak gambar..maaf kl lambat loading di lappie anda...sekadar berkongsi..)
GUA KELAM 2

dari tempat parking..

kaunter utk membeli tiket masuk ke Gua Kelam 2..

jadual keretapi..

stesen keretapi...gua ni terletak di Banjaran Nikawan..

mula masuk..ni la ketapinya yg klasik...jaring2 dia nya bumbung tuh buat baju kami abih basah..

dinding gua kehijauan disinari cahaya lampu..

ni lah Tirai Gua...runcing n tajam...

lorong ni akan tembus ke Gua Kelam 1 di sebelah sana..

tempat mendulang bijih..

lantai yg sy pijak ni dl adalah sungai yang mengalir..

titisan air akibat musim hujan skrg...

baju yg lembab...

sebahagian jalan diturap utk memudahkan penerokaan..

kilauan kristal yg mula terbentuk di dinding gua batu kapur ini..

dalam galeri..replika gua...

basah yg hampir kering...selut...




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
GUA KELAM 1

kat bawah titian kayu ni air sungai mengalir deras...

arus yg deras...

sejuk terasa air yang mengalir di celahan dinding gua..

tak tahan seronok main air..sb tu pakaian sy lebih basah berbanding abg..

terkadang kita tidak tahu di luar sana terlalu banyak peluang dan ruang untuk kita mencipta bahagia dengan cara dan gaya kita sendiri...

jangan sempit dan kongkong diri dan jiwa anda...

bebaskan minda..rasai apa yg patut anda rasai...