Hati-hati yang berdetik..

21 Jun 2008

bicara di tengahari..

Salam tengahari..

Aku berpeluang untuk bersembang ngn seorang teman arini. Terdetik hati mendengar tiap bait bicara nya. Tersedar aku dari sesuatu..

Kekadang dalam menggapai bintang aku lupa tapak aku berpijak..
rupanya dah terlalu jauh aku menapak tanpa menoleh melihat siapa aku dulunya..

Trima kaseh teman..
nasihatmu ku jadikan landasan agar aku tetap di jalan yang lurus dan diredhai Ilahi..

ramai org kata jika semua dh ditetapkn Allah watpe kita berdoa..
jika kita renung2kn...di situ kebesaran Allah...
jika kita perhatikn betul2...hidup kita ni cam flowchart

conthnya kn...
kat dpn irah ada air...jika irah minum hilang dahaga ..jika x minum rasa haus ..
kesimpulannya..
kita sentiasa diberi peluang menentukn jln idup kita berdasarkan...pilihan2 yg kita wat ..
kita gi restoran pn kita ada pilihan nk pilih lauk apa...
inikn pula soal kehidupan kita..Allah maha kaya...
cuma samada kita tau atau tidak menggunakan pilihan2 dan peluang2 yg Allah beri..
kitaorg penah berciter pasal iblis...cara pengurusan kerja dia..
x mustahilkn teknologi iblis lagi canggih dr manusia...
kot2 skrg dia duk dlm 1 bilik aircond dpn dia ada pc yg lengkap semua data peribadi manusia ..dan jin..

sbb iblis sendiri kata dia x nk sujud pd nabi adam sbb spesis ni (manusia) yg telah memusnahkan alam. jdi iblis dh penah tengok teknologi yg amat canggih.
skrg kn dh mula nmpk satu2 bukti saintifik. manusia dh mula jumpa banyak sistem alam semesta lain yg sama dgn sistem semesta dunia kita. bahkn jika kita halusi tul kat quran ada sebut yg ada beribu2 sistem alam semesta seperti dunia kita ni. so kita kena ler gunakn idup ni sebaik2nya.
ni ada satu petua org2 tua...
jika kita takut sangat2 atau kena musibah pelik2
amalkn selawat nabi atau kalimah syahadah..
sbb iblis expert al-quran...tpi bab nabi muhammad iblis x suka ..
bila dgr nama nabi muhammad je dia blah...dia boring sgt2...



benar...
kita punya banyak peluang dan pilihan...
tanya hati dan akal jalan mana yang harus kita lalui agar hati sentiasa berada
dalam ketenangan dan kedamaian..

..peliharalah hati ini kerana aku tak daya utk lihat ia berderai lagi..

Tiada ulasan: