Hati-hati yang berdetik..

8 Sep 2008

ikat jeket..sambal pauh...

mudah dan simple..

terbayang sambal mak di kampung, sy ke pasar malam mencari mangga untuk dibuat sambal mangga dengan ikan kering. di kelantan tidak dipanggil sambal mangga, tetapi sambal pauh dengan ikan kering bakar...
terbayang pula memory zaman belajar dahulu sewaktu berbuka puasa...ikat jaket begitu sinnonim di bazar ramadhan gelugor. terasa rindu saat2 itu...juga di Desa Bakti dan Indah...
ikan cencaru bakar(ikan jeket), sambal pauh, sayur campur(tak smpat amik gambar) dan laksa penang...




selamat berbuka puasa semua...

9 ulasan:

Tirana berkata...

Amboi..sempat pulak buat laksa penang tu...hehehe..kak tirana suka sangat laksa penang. Selalu buat sendiri.. Kalau beli tak puas makan.. 500gm laksa tu..kak tirana sorang aje makan, makan berulang2.. Kadang-kadang tahan dua hari..hahaha..

rusdi nasir yusoff berkata...

wah kurus posa aku ne hehhehe..terliur wey..kat sini ikan jaket xdak jual la..pauh yg dh masak ade ler jual tp tkleh buat sambal daaaa..buat mango lassi jer..sebijik lbh krg £1(rm7)..

azza_irah berkata...

kak tirana..
sempat je..nak balas pinggan jiran sbnrnya laksa tu..
sy lebih suka laksa kuah lemak kak..hehee..slera kelate..

die..
mu siang lagi deh..lupa2..takpe..cabaran bg org pose..ekekke..

cendawanintim berkata...

kalu nak tahu, ayah saya bagi nama ikan tu ikah MAHYUNI, sebab lam famili saya, saya sorang yang ske sangat2 makan ikan tuh...kalu goreng pon sedap jugak...

laksa penang 1!

SaDi berkata...

sedapnyee masakan ikan tuuu... terliur daah tengok ikan tu... ssslllrruuupppp....

Yanmie berkata...

ummm...sedapnya..pandai azza masak ye. boleh lah bagi resepi ikan tu kat yan..cam sedap je.

suara berkata...

Salam Ramadhan
Erm... tengok org lain punya menu semuanya kistimewa je... su punya masakan biasa-biasa sgt. tambah lagi hari keje... satu lauk, satu sayur... alhamdulillah, hubby pun jenis yg tak kisah.

balik kg 3 ari lepas, bolehlah rasa masakan special sikit. mak mertua yg masak, mmg sedap. hubby su mmg makan bertambah... su pun... hehe...

Kamsiah berkata...

azza...meleleh tgk sambal pauh tu...buat dgn ikan kering sedap..dgn ikan rebus pun sedap kan..cicah dgn timun or petai...nyum nyum..

Nurmala berkata...

aha kan...
bagus la kak..
akak bagi idea kat kita..
nnt nak buat jugak la ikan jaket tu..hehe