Hati-hati yang berdetik..

15 Sep 2008

mengidam buah mulong...

teringat buah mulong (onde-onde) tok di kampung. hati sy digamit rindu. lambatnya tok balik dr Tanah Suci. balik skolah sy cal abg minta belikan tepung pulut dan kelapa parut. kalau beli kat bazar ramadhan...singgit baru 4 biji..baik buat sendiri kan.. terbayang2 di mata buah mulong comei yang hancur di mulut...

menggunakan tepung pulut..

di adun menggunakan air daun pandan sehingga menjadi doh..

gula melaka dipotong dadu utk diisi ke dalam doh yang dibulatkan..

doh berisi gula melaka dimasukkan ke dalam air yang mendidih...

tadaaa...
my simple buah mulong segera...hikss..


menu berbuka petang ini...

telur bungkus...

ayam bakar atas dapur gas..

sayur campur udang kering..

walau di mana anda..

moga kebahagiaan dan ketenangan sentiasa melingkari hidup anda...

10 ulasan:

Mr. Azman berkata...

wah... kuih buah melaka... idaman ku selalu... best sedap di makan dan terasa nikmat kalau meletup dalam mulot... muahaha...

Nanti bleh post ar.. ok~ thanks akak.
Kreuger®

azza_irah berkata...

man..
buah mulong!!!...ekkee

@k@kPOKPEK berkata...

yum yum, feberet.

naz ilyn berkata...

salam
buah melaka..senang disediakan..sedap dimakan..

~Cinta Milo Ais~ berkata...

hehe ingatkan apa la buah mulong tadi...onde2 rupanya

azza_irah berkata...

@pokpek..
yum2 kak..

melo..
saja nak bg surprise..ekeke

naz..
yup..stgh jam je buat td..

SaDi berkata...

sedapnya kuih tuuu... kat sini pun dah terasa kesedapan buah tuuu... yumm..yummm... nnnaaaaakkkkkkkk....

Rashid berkata...

hi azza,
suka makan onde-onde tapi tak suka terlalu banyak gula melaka dalamnya.. manis.tak suka terlalu manis.

eeeeeeeeee rajin sungguh cikgu azza ni.

Sufi Idany berkata...

erm.... paling sedak make lepah balik terawikh.... nga mata kuyu tahan ngantuk..... woh mulong mendamaikan rasa..... rindu nok balik kg..... wawaa......

azza_irah berkata...

sadi..
terasa smpai sana ke sadi..ehhee

cikgu rashid..
terasa2 je hancur di mulut kan..hehe

ida..
org kelate ke...
hehee...rindu nak balik kg.