Hati-hati yang berdetik..

27 Feb 2011

..Still Got The Blues..

As Salam..







Kebetulan-kebetulan yang kita tidak sangka.
Lagu ini mengingatkan sy saat pertama sy jejak kaki ke Terengganu..
Telaga Daeng, Teluk Ketapang, Seberang Takir, Telaga Batin, Gong Badak, Wakaf Tengah, Mengabang Telipot...

Mengingatkan perselisihan yang mungkin berlaku di sepanjang jalan-jalan kenangan itu. mengingatkan saya pernah bertego sapa, jika tidak pun berselisih bahu di pintu pagar sekolah. Indah sekali kenangan. indah sekali zaman itu. Putaran waktu yang tak mungkin akan kembali. Namun harus lah sy bersyukur, sy punyai semua itu sewaktu waktu dahulu..walau kini semakin jauh sy tinggal kan bumi Terengganu..

Sebenarnya entah kenapa emosi sy sangat sensitif di hujung minggu ini. Mungkin perbualan dengan seorang kakak di mukabuku yang beliau pernah datang berkhidmat di Terengganu di saat Still Got Blues berkumandang...di saat usianya baru 22 tahun, di mana saat itu juga sy menjejakkan kaki ke Telaga Daeng ..tetapi sebagai murid yang baru berusia 9 tahun !!
kebetulan yang sangat indah bukan..
dan kini kami adalah teman mukabuku yang prihatin dan saling cakna..

Mungkin juga kakak itu adalah bekas guru sy atau mungkin juga kami pernah selisih di mana2. sempitnya dunia ini kan..namun sangat indah kerana peluang puluhan tahun dulu kini berulang tanpa sedar. Terbuai rasa hati.

Begitu juga apabila seorang teman sekolah rendah tahun 1980an dahulu menyampaikan salam seorang guru kepada sy. Alhamdulillah, ingatan seorang guru kepada anak muridnya tidak pernah luput.



Beliau mengajar sy Perdagangan di SK Bukit Tok Beng..Cikgu Mustafa Mahamud. 10 tahun kemudian, sy terserempak beliau sama2 mendaftar sebagai mahasiswa di 1 USM...kami sekuliah, setutorial, malah menjadi kawan rapat ..!!
(tentu sekali cikgu masih ingat bagaimana motor merah itu mengaum di Desasiswa Kembara ..perlahan menuju ke Dataran Budaya utk kita sama-sama mendengar puisi..)
sangat indah bukan...

Saat-saat bahagia bila teman-teman persekolahan dari darjah 1...puluhan tahun terpisah. kembali bertemu walau hanya di alam maya Dunia sangat adil bukan..juga sangat indah jika kita halusi secara positif. Tiap sesuatu yang terjadi didatangkan dengan hikmah yang maha besar dan tak tersangka.

Alhamdulillah..teman2 lama menghubungi..mencari dan mula mengatur pertemuan demi pertemuan. Terimbau segala kenakalan zaman anak-anak dulu..aahhh....sungguh-sungguh saya rindu untuk kembali menyusuri jalan-jalan kenangan dari Telaga Daeng ke Bukit Tok Beng..dari kem askar Sri Pantai menyusuri Pantai teluk Ketapang...sehingga ke Gong Badak..sehingga ke Wakaf Tengah..

Fikiran menerawang pada seorang saudara yang ditimpa musibah baru-baru ini. Anak muda yang baru hendak mengenal dunia luar, akhirnya terperangkap dengan keindahan duniawi. Dengan pekerti terpuji, budi bahasa menjadi ikutan, akhirnya beliau terjebak. Tidak adilkah dunia pada beliau..? atau sememangnya hukum dunia ini begini..ditentukan agar kita tersilap langkah dahulu, bersedih dan berfikir sebelum dianugerah kebahagiaan dan kesenangan..

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui..



Used to be so easy to give my heart away
But I found out the hard way
There's a price you have to pay
I found out that love, was no friend of mine
I should have known time after time
...
So long, it was so long ago
But I've still got the blues for you

Used to be so easy to fall in love again
But I found out the hard way
It's a road that leads to pain
I found that love, was more than just a game
You're playin' to win, but you lose just the same

So long, it was so long ago
But I've still got the blues for you

So many years, since I've seen your face
But here in my heart, there's an empty space
Where you used to be

So long, it was so long ago
But I've still got the blues for you

Though the days come and go
There is one thing I know
I've still got the blues for you..



..so long, it was so long ago
..but I've still got the blues for you..




2 ulasan:

Cikgooden berkata...

aku suka lagu ni...lagu nyanyian Garry Moore...I still got the blues too...

azza_irah berkata...

CikgoOden..
bes kan...terimbau nostalgia dulu2...rasa cam kembali remaja...eheheh...