Hati-hati yang berdetik..

21 Sep 2008

tapai pulut berbalas bekas..

tapai pulut hasil usaha abg. sy cuma snap gambar. tapai ni dibuat semalam. sy n abg memenag menyukai tapai, so sewaktu pulang ke kampung sy minta mertua ajarkan. sy belajar, sy memerhati dan kalau orang bertanya sy boleh terangkan cara2nya. tetapi selalunya kalau mengidam nak makan tapai, abg yang membuat segalanya. dari rendam beras pulut, mengukus, menabur ragi hinggalah memasukkan nya ke dalam bekas atau daun pisang sebelum diperam selama beberapa hari sehingga ia masak/berbau manis. so kali ni..permintaan sy...utk membalas pemberian juadah berbuka oleh jiran2. dah banyak rasanya pinggan mangkuk mereka yang sy simpan belum berbalas. lagipun raya dah tak lama, inilah masanya membalas budi baik orang pada kita.

pulut rendam selama 4-5 jam

dikukus sehingga masak..

ragi dihancur dan diayak (gambar kecik tu ragi yang belum dihancurkan)

ragi ditabur dan digaul sebati dengan pulut yang telah masak

dibekas kan di dalam bekas kecil begini atau dibungkus dengan daun pisang..

diperam didalam bekas bertutup selama 3 ari atau sehingga ia mengeluarkan bau manis..tandanya tapai tu dah masak..

selamat berbuka semua...

orang berbudi kita menghargai...

24 ulasan:

Tirana berkata...

Sedapnya tapai...Mak kak tirana selalu bungkus dalam daun keladi tapi tengok jenis keladi jugak.. Ada jenis keladi yang tak sesuai untuk bungkus tapai...kak tirana tak tahu sangat nak pilih daun keladi ni..mak tahu la..

azza_irah berkata...

a'ah..mertua sy pun guna daun keladi..tapi sini susah nak dapat kak..daun pisang ada la tepi umah ni..hehe

Sufi Idany berkata...

akak....tapai ni satu lagi resepi menarik tuk raya ni.... bila dah masak/berbau manis tu... masak laa agar2 kosong... letak laa kaler ijau ke kuning ke merah ke.... kaler2 pelangi ke.... then bekukan dalam bekas kecik ngan tapai tu... sejukkan dalam peti es... huh... sejuk je tekak bila menelannya....

akak wat ek...nnt ida g raya umah akak... bleh ida mkn...

cendawanintim berkata...

tak pernah mencuber rasa tapai...sedap ker..sebab kita gok sibuk imagine mende tu mabuk!

Yanmie berkata...

tak pernah rasa...cara camner ek?...selalu tgk member2 jerk makan masa duk umah bujang dulu, tak berani nk try..takut tak leh masuk mulut..

@LiYaNNuaR berkata...

ekceli sya mmg x reti mkn tapai... tp kalau akak bekalkan utk sya... Insya Allah, sya cuma habiskannya tau... ahaks...

azza_irah berkata...

ida..
datang umah akak cnfirm tapai ada..menu wajib tiap kali raya..hehe

laling..lawak le u ni..sedap sgtttt...kikii..

yanmie...
bes lee..try la rs..tutup idung nganga mulut..sure leh masuk..ehhee

liyan..
meh penang meh..

SaDi berkata...

sampai ke rumah saya terasa kehangatan tapai ituuuu... besstttnnyeee ttaaapppaaaiiii!!!!! huahuahuahuhauahua...

azza_irah berkata...

sadi..
akak pun tak sabar2 nak rasa ni..hehe

Suzi berkata...

samalah rumah family saya kat kg...juadah wajib time raya ....

naz ilyn berkata...

Salam,
begitulah adat berjiran..orang memberi kita merasa..takgitu azza..??

p/s seronok bulan puasa bertukar2 juadah..masak satu jenis..dapat 2-3 jenis..yang pening ikhlas.

azza_irah berkata...

suzi..
yup..kelantan terenagganu mmg ada kan tapai kan tiap umah di pagi raya..

naz..
a'ah byk bekas tak berbalas ni..
orang memberi kita kena balas la..hehe

Cikgooden ...(Selumbar Emas). berkata...

dulu takut makan tapai..takut mabuk!..skrang pun msaih takut nak makan. takut tak cukup,...ha ha ha

azza_irah berkata...

cikgooden..
hehee...ada2 je..
sedap tapai ni..

jinggo berkata...

tapai - saya memang PANTANG jumpa. kalau kat kedah memang selalu jumpa tapai pulut - duduk KL ni jarang2 jumpa ( kalau ada pun tapai ubi ) - petang ni mesti cari tapai....mesti cari.kat mana.....

ku tak sempurna berkata...

sedapnya tapai... selalunya beli je klu nak mkn... :D

Akak berkata...

Salam Azza...

Tapai pulut nie fav akak, nanti hantar sini sikit yea, akak suka makan tapi buat mmg tak pandai

Akak berkata...

Azza, nanti singgah blog akak ambil kad raya k..

~Cinta Milo Ais~ berkata...

dulu mak rajin gak bbuat tapai ni..tapi sekarang dah tak buat dah..teringin palk nak makan adehh hehe

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) berkata...

dah lama tak makan tapai..
dulu mak buat tapi dah sakit ni tapai pun cam sakit gak...
so langsung tak buat lagi...
dah habis ke tapai tu..klu lum bwk dtg sini hehe...

Mak Su berkata...

gula tak perlu ker?

Nurmala berkata...

oo…abg akak pandai buat tapai ek..huhu~~ kita suka tapai ubi kak

Rashid berkata...

Tapai..eeeeeeeeeeeeeee tak suka sangat kerna manis. Tapi kalau campur dengan ais krim & sedikit ais - SEDAPPPPPPPPPPPPPP.. tak cukup satu. mesti dua punya. hehe

p/s - pernah makan tapai campur ais krim kat restoran Sabah.. fuhh sedap juga bila buat cam tu. Mulai hari tu - bila makan tapai mesti nak campur dengan ais krim. Kalau tak de ais krim, campur dengan aispun jadilah. ishh ishh.

david santos berkata...

My friend. I used you photo in mine blogue.

Terima Kasih.