Hati-hati yang berdetik..

15 Nov 2008

selamat tinggal cikgu..

Khamis-13 November..
entry yang tertangguh.

sambutan hari lahir utk anak2 kami sekaligus meruipakan jamuan terakhir, majlis perpisahan utk 10 orang murid kelas sy yang bakal melangkah ke alam sekolah menengah. alhamdulillah segalanya berjalan lancar..

terasa penat tetapi melihat kegirangan mereka memakai topi, meniup belon, mengepit hadiah..hati rasa terubat seketika...biarpun jauh di sudut hati tersayat pilu..kerana mereka tiada lagi di depan mata pada tahun hadapan. hanya doa dan harapan utk mereka...agar nasib mereka sentiasa terbela..agar hidup mereka sentiasa ceria..
ermm..bagaimana ya dengan mereka nnti..


kami menggoreng ayam di dapur kelas...menyediakan sedikit juadah di samping limpahan makanan daripada ibubapa murid..


kek dua tingkat...sumbangan dari pemasang antenna..(budinya kepada kelas kami tak terbalas)




antara murid yang akan melangkah ke sekolah menengah tahun depan..


bersama Puan Guru Besar..


wajah-wajah dan keletah mereka kekal selamanya di ingatan...










sy pasti akan rindukan mereka..
pasti..
kerana mereka yang buat hati sy menjadi tenang..
pengalaman yang amat mahal..
mendampingi mereka menjadikan sy lebih penyabar..
menjadikan sy lebih mengenali diri siapa kita yang sebenarnya..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dan mariam..
juga akan meninggalkan kami..
bertukar sekolah ke Klang...

bacaan Yasin dan ayat suci al Quran lancar di bibirnya..
satu2 tanpa terlangkau satu pun..
bergantung harap kepada wayar yang dimasukkan ke dalam kepalanya..
keletahnya mencuit hati..
sering datang memeluk...assalamualaikum cikgu...hihihi...gelak mengekek..

dalam kesibukan menjalankan tugas...seringkali terkejut..
mariam menjengukkan muka....ma robbuka...
selalu kami mengurut dada..terkedu seketika..
namun tersenyum mesra..
hilang resah dihati..
malah syukur pada Ilahi..
dipertemu insan sebegini..
kasihnya meresap di hati..
pasti menggamit memori..
bila dia tiada nanti..





teringat gurauan seorang teman lama dulu..
sewaktu mariam datang ke meja smbil menyanyil lagu bintang kecil..

mariam nnti 'esok2' jgn lupa cikgu tau..
kalau nampak cikgu kat 'sana' nnti...cakaplah ..itu cikgu sy...sy sayang cikgu ...

tergelak mariam tanpa mengerti..
tanpa tahu bahawa jauh di sudut hati guru..
menumpang kasih dia yang kurang upaya..
istimewa dia bukan saja di dunia..
malah kan kekal istimewa di sana nanti..



menurut ibunya..
mariam hanya menanti masa..


harapan sy..
moga nasib mereka terbela..
moga mereka disayangi..
moga mereka punya ruang..
moga mereka tidak dihina..
kerana mereka teramat mulia disisi Yang Esa..

30 ulasan:

cendawanintim berkata...

lorrrrr, sedih sangat baca n3 kali nih la laling...

hug tuk sumernyer yer..

azza_irah berkata...

laling..
hug utk laling gak..

Dr.Araz berkata...

He..he...itulah lumrah kehidupan...nak buat guane...
Cikgu..............
Ungunyer........

azza_irah berkata...

araz..
ungu itu menawan..ehhee

Monkey D Luffy berkata...

blh ko jd cikgu aku?

azza_irah berkata...

en monkey..
cikgu apa..

ras-adieza berkata...

azza

mariam sakit apa...sampai ibu dia kata camtu. betullah sedih entry kali ni.

NoorSham berkata...

Syurga sedang menanti mereka ini tapi kita...? Semoga kita semua mengambil ikhtibar drp anak2 ini....

azza_irah berkata...

kak ras..
salu anak2 istimewa umonya tak panjang..
ada hikmahnya dijadikan bgitu..
mariam pelbagai penyakit..air dlm kepala..bnafas menggunakan alat yg dimasukkan ke badanya..

azza_irah berkata...

norsham..
benar...

:: Cikgu Wiween :: berkata...

sebak sy baca entry nh. tibe2 tingat budak2 pnd khas masa sy praktikal kat sek sri mersing dulu..

azza_irah berkata...

cikgu ween..
dl praktikal pddkn khas..skrg bukan cikgu khas ke..

Monkey D Luffy berkata...

cikgu apa2 ler...

azza_irah berkata...

monkey..
uikss..cikgu apa ekk...hehe

@LiYaNNuaR berkata...

syahdu kak... syahduu... huhuhu...

Daddy Cool berkata...

Mereka yang istimewa...huhuuhu..

kakchik berkata...

guru sememangnya mulia kerjayanya pabila berjaya mendidik generasi tanpa mengira paras rupa.

bertemu berpisah sudah adat dunia tapi pepatah juga kata patah tumbuh hilang berganti.

azza, jangan sedih ya.

azza_irah berkata...

liyan..
mmg syahdu..


ddy cool..
yup..dorang mmg istimewa sgt2...


kak chik..
benar..insyaallah tahun dpn kan ramai lagi yg baru masuk..tapi yg lama tetap istimewa..

μάγά berkata...

sedih baca entry sis nie...

azza_irah berkata...

maya..
bgitulah kita yg punya prasaan..

Yanmie berkata...

syahdunya...kita kena menghargai perpisahan..kerana tanpa perpisahan tak ada pertemuan..

zino berkata...

sayu membaca entri ni..semuga mereka akan di jaga dan di didik oleh guru yg baik2 seperti azza juga bila melangkah di sekolah menengah nanti..

kita doakan semuga mereka berjaya..

BEiB berkata...

Bukan hanya Mariam yg menunggu masa...kita semua juga...
keungguan hari menghampiri..kekadang tanpa disedari..
Entry yg menginsafkan...
Doa cg yg sejati....
Bravo! Cg Azza

Tie berkata...

Sayu rasanya. Sesungguhnya mereka ini benar2 istimewa.

cikgooden berkata...

isk..isk..n3 jenis ni yang buat hati aku jadi sayu....


mariam...menunggu masa.
kita?...juga seperti dia.Pasti akan bertemu soalan.."ma robb buka.."

iina berkata...

Mulianya tugas seorang guru.. Saya kagum dengan keikhlasan hati Azza.. Insyallah.. kita mendidik untuk menjadikan mereka insan yang berguna.. dan keikhlasan itu cukup berharga dan semulianya..

Pernah saya kata pada rakan-rakan.. mengajar dengan hati yang ikhlas sudah cukup untuk menawan hati anak murid tanpa perlu kita minta-minta mereka menghormati kita..

Doakan mereka terus berjaya.. Insyallah... kadang teringat bekas-bekas anak murid saya.. kadangkala saya juga ada kerisauan juga.. andai ilmu yang saya sampaikan tidak digunakan sebaiknya dalam mendidik anak murid mereka.. selalu saya ingatkan.. gunakan ilmu yang saya sampaikan sebaiknya.. dan sampaikan pula pada anak didik dengan sebaiknya juga.. ;)

Kamsiah berkata...

jasa cikgu akan dikenang sepanjang hayat..

Rashid berkata...

Selamat tinggal cikgu
kek keladi, jumpa lagi
yang pastinya
rindu pada cikgu sentiasa di hati

ZANAFAHMI berkata...

kak fibie yg bukan cikgu pun sedih gak ni............

kasih nash berkata...

Sebak saya baca.. semoga Allah balas jasa mereka yang ikhlas menyayangi.. mendampingi.. dan buat anak2 itu.. mereka memang istimewa.. moga sentiasa dalam lindungan Maha Esa...