Hati-hati yang berdetik..

1 Dis 2008

simbolik..

tertarik dengan satu topik dalam forum alumni sekolah sy di terengganu dulu...

tajuknya..
..jagalah persahabatan seperti anda menjaga selipar..



tersenyum.. namun menarik untuk difikirkan..

27 ulasan:

- jinggo - berkata...

saya sedang berfikir : apa kaitan selipar dengan persahabatan. fakta tentang selipar : dikaki.ada macam jenis ( selipar tandas , selipas masjid , selipar jalan2...) : mungkin macam ni. kita tidak boleh kemana2 tanpa selipar.biar pun apa jenis selipar...itu ada keperluan.

dan begitu juga dengan kita dan persahabatan.......

azza_irah berkata...

cikgu jinggo..
terpulang pd perspektif org yg menilai..melihat gambar itu.

tajuknya saja sudah menjelaskan-simbolik..maksudnya perkaitan secara simbolik..metafora..bukan sesuatu yg nyata dan fizikal. pada pandangan sy fokus didalam gambar itu ialah mangga yg terdapat pd selipar, tuan punya selipar.. mangga(kunci/ikat/pegang=usaha) selipar kerana taknak seliparnya hilang.

dikaitkan dengan persahabatan secara simbolik..wallahualam..

- jinggo - berkata...

selipar yg dimangga ( selalu tgk kat masjid india hari jumaat ) : kenapa dimangga - sebab selipar tak akan berguna kalau tinggal sebelah kan...macamana kalau selipar hilang sebelah !.

Saya juga dengan cerita ni...persahatan umpama selipar yang dimangga...semuga kita dan kita menjadi kedua2 belah selipar walaupun tidak perlu dimangga !!!!

μάγά berkata...

simbolik entry nie...
sungguh.. persahabatan itu amat simbolik..

boleh diibaratkan seperti selipar yang dimangga.. boleh diibaratkan seperti aur dengan tebing..

banyak sungguh yang boleh dijadikan perumpamaan untuk sebuat persahabatan..

Istimewa nilai persahabatan hingga di dalam al-quran juga ada menyentuh tentang persahabatan...

Dan sekiranya sahabat itu tidak penting, maka tidak akan timbul kata2, "untuk kenali seseorang itu, lihatlah dengan siapa dia bersahabat"..

Jelas, sahabat insan yang amat penting, refleksi pada diri kita, walau bagaimana pun, siapa diri kita adalah tanggungjawab kita untuk mencorakkannya disamping kita menjaga hubungan persahabatan yang telah terjalin.

Daddy Cool berkata...

hEHEHEH...Teringat kat rozaini mat rais, member masa kat sekolah dulu, dia selalu kena buli, kena sorok selipar selalu, antara langkah yang beliau lakukan adalah seperti gamabr dia atas...hehehe

apa la dah jadi ngan dia, pengarah syarikat mana la dia dah jadi la ni..

AiE bAhRi berkata...

diibaratkan selipar jika ianya hilang sebelah, maka ianya tidak sempurna.
begitulah selipar, walau ke mana pun, ianya mstilah dipakai sepasang menunjukkan ianya saling melengkapi...

Rashid berkata...

Tak nak kehilangan... tak nak tak nak. Walaupun nampak tak bernilai pada pandangan orang lain tapi bagi dia... amat berharga sekali. Dia saja tahu akan 'sentimental'nya akan sebuah ikatan...

farah amoi berkata...

memang simbolik
kalau g masjid
memang kena boh solex kat selipar cam ni ler
pahtu rantai ke dinding..baru x ilang..
agak nye solex ngan rantai tu pon dah mahal dr selipar...
hihiiii

ILA berkata...

OK..Is mean Azza nak memberikan tumpuan terhadap kesetiaan persahabatan itu?? adakah ia makna simbolik di sebalik MANGGA itu???

SELIPAR pula...
manusia sntiasa memerlukan utk kemudahannya..
bgitu juga dlm persahabatan..
Btw apa sekalipun..empunya blog ini sedang menekankan ttg perlunya persahabatan itu..& maaf kalau saya nak katakan sikit kat sini..Azza bagai nak bagi 'hint' utk seseorang..ye kerrr;)
(kenyit mata)

Errmm..Azza..i got serious issue to discuss later.I want u attend & jadi tukang komen utama utk entry tu nanti.Ianya berkait dgn persahabatan di dlm blog juga.
Kmungkinan entry tersebut akan timbul pada hari rabu.
Kep & touch my dear.

mountdweller berkata...

Haaa... jangan kuat berjalan lagi! sekarang selipar yang dikunci pas ni kaki pula kena rantai.

Kamsiah berkata...

akak biasa tgk selipar mcm tu,kat forum2..jaga selipar time pi masjid...kena locked..takut kena curi hehe

Sufi Idany berkata...

kak....bleh ke kita lock kitanya persahabatan mcm tu....? nnt tk der org curik.... :D

UnGu VioLeT berkata...

memang menarik kak... ianya saling memerlukan satu sama lain.. tak boleh di pisahkan..

tertarik sgt dgn simbolik nie.. thanks for sharing kak..

pearlEJ berkata...

hehe.. siap letak mangga tu...

slumbeRAJA berkata...

kurang tepat tu. jaga la selipar anda time solat di masjid. haha

Eazy Izzuddin berkata...

besh friends...
hmm
xD

azlanlin berkata...

Keakraban persahabatan umpama sepasang selipar yg melindungi kaki untuk mengharungi perjalanan kehidupan!

Sayangnya, tidak semua yg memahami konsep kunci/mangga yang harus digunakan.... perbezaan jenis magga/kunci membuatkan penerimaan atas perbezaan itu yg menjurus kepada kekal atau timbul tenggelam sesuatu persahabatan!

Menerima seseorang itu adalah seadanya...dan setiap org tidak sama cara dan kaedah! Yang menyamakan adalah matlamat persabahatan! Nice picture...

@LiYaNNuaR berkata...

bila tengok aje selipar itu kan... mengingatkan sya kepada seseorang... huhuhu...

13may berkata...

dalam maksud nih :)

~PakKaramu~ berkata...

Assalamu'alaikum Wr,Wb

Oooo sliper berkunci! tak bagi orang curi selipar ! tapi kunci tu lagi mahal dari selipar, patut-patutnya mangga kunci tu la yang di kunci dengan slipar, el jawabnya tak betul, yang betul ! ish tak tau la, tapi pasti ada jawapannya, hang ni pelik la ! suruh la Alia tu jawab, takpun suruh dia buat ulasan, dia tu ok nooo

UnGu VioLeT berkata...

dtg blog mar yer kak.. mar ade tag akka.. tp, klu akak dh buat.. takpela.. abaikan jerla yer.. slm cyg dr mar..

SaDi berkata...

hehhehehehehe.... so simbolik... banyak makna tuuu... :D

iina berkata...

Selipar & persahabatan..

dua-dua saling memerlukan.. tapi berselipar juga ada pilihan dan bentuknya.. sama seperti bersahabat.. tapi adakalanya juga kita tidak memerlukan selipar.. maka dimana pula persahabatan ketika itu?

naz ilyn berkata...

Salam...

persahabatan bagai kanan dan kiri
bagai tangan dan kaki
mentari dan pelangi
nampak bagai tiada erti
tapi tersemat di sanubari
haruskah di mangga dan di kunci
agar ia tak menjauh diri
saling ingat mengingati
ikhlas bila menghampiri

p/s: ikhlas bila bersahabat...

hafizanbukitabal berkata...

hahahaha.. teringat saya pernah buat macam tu masa duk asrama penuh dulu.. memang selamat selipar kita

ei_da.. berkata...

sgt simbolik rupanya kan selipar ni...

Tanpa Nama berkata...

Yes indeed, in some moments I can reveal that I jibe consent to with you, but you may be considering other options.
to the article there is quiet a without question as you did in the fall efflux of this solicitation www.google.com/ie?as_q=video avatar maker 2.3.0.53 ?
I noticed the utter you have in the offing not used. Or you functioning the dark methods of inspiriting of the resource. I have a week and do necheg