Hati-hati yang berdetik..

2 Jan 2009

selesai tugasan pertama sesi 2009..

2 jan 2009..
Hari Suaikenal dan Pendaftaran bagi Prasekolah dan Murid Tahun 1 sesi 2209..
alhamdulillah..bermula jam 8 pagi akhirnya selesai semuanya jam 11 pagi. berakhir sudah satu majlis juga tugas pertama yang telah diamanahkan oleh pihak sekolah pada sy dan kak syidah. sesampai di rumah, sy menerima sms dari pemegang antenna..
..terima kasih kerana menjayakan majlis td..
begitulah beliau, juga begitulah yang selalu diamalkan oleh warga sekolah sy dan sy percaya juga diamalkan oleh guru-guru Malaysia khususnya. budaya berterima kasih kerana sokongan, bantuan, dan kehadiran bertugas untuk sama2 menjayakan sesuatu majlis yang dianjurkan. walaupun datang bertugas kerana itu amanah yang diberikan kepada kita, namun ucapan terima kasih dari teman sejawat yang mengepalai program membuatkan suasana kerja menjadi bertambah mesra dan harmoni. nilai sebegini membuatkan kita tidak berkira untuk saling membantu di lain-lain program. satu permulaan yang cukup baik sy kira untuk kembali ke sekolah pada 5hb Jan nanti.

bermula dengan ucapan PK Hem, PK Ko dan PK Pendidikan Khas..(GB sedang menunaikan umrah)

ibu bapa tekun mendengar taklimat yang disampaikan...

anak2 begitu teruja berlari kesana sini dengan baju dan kasut baru. membuatkan sy terimbau saat pertama menjejakkan kaki ke sekolah di hantar abah di SK Sri Kampung Tengah, Kluang, Johor pada 1983. dua zaman yang jauh berbeza..anak2 ini tidak lagi malu2 dan takut untuk berbicara ..tidak seperti zaman sy dulu yang pasti ada yang menangis, menyorok belakang ibu dan ayah..terasa lucu bila dikenang namun tetap manis mengusik hati..(rindunya sy saat2 di Kluang..)

sy dan kak syidah yang bertugas..

buat sendiri...guru2 kelas mengemas, membasuh papan hitam, meja dan pintu..

kak ina bertemankan anaknya membasuh papan hitam dan meja..dan kak hanim seorang diri membasuh pintu makmal dengan baldi dan kain buruk. bermulanya tugas sebenar seorang guru..



balik dari sekolah, cal kawan minta ditemankan ke tailor di Machang Bubuk. so 3 pasang kain ela dibawa..satu dibuat kebaya dan 2 kurung pahang..akak tailor kata hujung bulan siap. 2 pasang lagi kain yang sy jahit dengan isteri kwn abg sebulan yang lalu dah siap, cm belum diambil lagi. masih ada 3 pasang kain yang belum berjahit di rumah, masih pikir nak hantar ke tailor mana. sy agak cerewet kerana sebelum ini hanya mak yang jahit semua baju kurung atau kebaya sy. dah serasi dengan jahitan mak, tetapi memandangkan mak pun banyak tempahan, terpaksa lah sy mencari tailor lain...harap2 jahitan mereka selesa di tubuh sy nanti.

berbalik pada Butik Noriah..banyak betul baju2 yang menarik perhatian sy. tak sempat nak snap gambar tadi. kalau tak disebabkan dah nyatakan hasrat hati pada abg ajak beliau ke Parit Buntar esok, pasti sy dah beli sepasang kebaya maroon..harganya memang berpatutan.
iskk..balik umah masih teringat..sangat cantik kebaya itu.....


cikgu-cikgi...jum ke Parit Buntar esok ..kita shoping baju sekolah..hehee..

20 ulasan:

Fireroll berkata...

kempen jom balik ke sekolah...

Yanmie berkata...

mesti kak azza seronokkan..sama ronok cam bdk2 sekolah tu..almaklumlah cuti pnjg..lama x jumpa..hehehe

su berkata...

Selamat kembali bertugas kak azza...tahun ni su xpegang class, su hanye uruskan hal yg berkaitan disiplin saje...

nueeunlimited berkata...

murah ke kak soping baju kat parit buntar tuh??kalo dekat da lme g..nuee pun bli bju da siap je. tailor pun de gak..mmg puashati tmph kat die. tp, skang da mhl. 40 spsg. baik bli da siap kan???hehe...

Luth Textile berkata...

jom jomm..
meh beli kain dgn saya..

kakchik berkata...

letihnya... tapi kakchik nampak azza seronok je. guru arkitek bangsa mesti gembira buat keje yang memang disukai. bagus tu.

wah, wah, banyaknya kain pasang dia. tentu banyak baju baru tahun baru ni.

nanti tayang kat sini boleh ke?

Daddy Cool berkata...

Ahahaha...awat la semua cecikgu ni suka sangat terpa pi Parit Buntaq beli kain...

NoRT berkata...

ermmm...penat gak nak bukak skolah ni.... tol kan? tapi,best tgok bebudak darjah 1...muka semacam je... hahahahaha

AiE bAhRi berkata...

Selamat menjalankan tugas kak Azza..

teringat zaman skolah rendah dulu bile tgk pic anak2 murid akak..

azza_irah berkata...

Fireroll ...
jom2...baju skolah lum beli ni..

Yanmie...
memang ada sedikit rasa excited yan..maklumla lama cuti kan..tak sabar nak jmap smula mereka..tambah2 wei kang...geram nak cubit pp..

su ...
Selamat kembali bertugas juga utk su..akak ajar pnddkn khas tak byk terlibat ngn luar..kami byk tmpu pd kelas je..

nueeunlimited ...
murah n berbaloii...banyak baju siap sbnrnya..macam2 pilihan n jubah2 tersangat la comei..rujuk entry akak sblm raya puasa..byk entry ke parit buntar..

Luth Textile...
diskaun 80% ekk..

kakchik ...
tkaseh kakchik..mmg azza gembira dgn apa yg azza buat skrg ni..alhamdulillah...hati tenang walaupun penat..

tahun baru kena pakai baju baru..hehee..

leh je nak tayang..nnti dah siap ek..


ddy..
dushhh...murah, banyak pilihan dan berbaloii...ehekss...tahun baru kena la baju baru..dushhhh

NoRT ...
agak penat lah sbnrnya dengan segala persediaan...tapi alhamdulillah..tengok wajah2 mulus budak2 tu ilang penat yg dirasa..


AiE bAhRi ...
tkaseh aie..rindu kan saat2 kita skolah dl..

BEiB berkata...

zaman persekolahan berubah mengikut era.
Pendidikan anak-anak kini perlu menjangkau era mereka.
Kita hanya diulit nostalgia zaman. Tapi, tanpa zaman kita, di mana letaknya zaman mereka?
Pengalaman perlu membantu bukan membantut!

Mr. Azman @ Kreuger berkata...

wah... akak~ dah start skolah ker?
aduih... kite ni mane laa tau,
kite tak skolah... keh keh keh

*Selamat Memulakan Tugas 2009.

Kreuger®

azza_irah berkata...

man..
nnti esok2 pasti man akan tahu jadual persekolahan jua bila cuti skolah..almaklum lah..hehee..

cikgu beib..
itu lah pentingnya pengalaman dikutip...melalui pemerhatian, penghayatan dan pengalamian sendiri...

kita melihat mereka sekarang seolah bayangan kita suatu waktu dahulu. indah kenangan dl memang menggamit rasa...

Shifu67 berkata...

dlm sibuk buat persiapan buka sekolah... sempat lagi soping moping

azza_irah berkata...

ckgu shifu..
org lum soping baju skolah ni..kasut skolah lum beli..

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

baru mula...banyak lagi la...moga pening2 pala..ha ah ah

Fireroll berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
azza_irah berkata...

cikgu oden..
memenatang wifi kat dia laju..dushhh...study2...online jekk...

Rashid berkata...

Azza,
Sungguh cantik amalan berterima kasih tu.. pasti rasa letih apa jua akan hilang. Senyuman pasti terukir.

Semua kerja cikgu-cikgi buat sendiri.. hehe..

azza_irah berkata...

cikgu rashid..
itulah budaya org kita..

spt biasa..tugas ckgu dr A~Z..