Hati-hati yang berdetik..

17 Mac 2009

Ketapang itu...(17 mac)

salam sejahtera utk semua..






Sudah lama sy mengagumi pohon ketapang. Entah mengapa perkataan Ketapang begitu dekat di hati. Mungkin sy dibesarkan, melalui zaman kanak-kanak dan remaja di Teluk Ketapang lantas nama itu begitu terlekat di hati.

Rimbunan ketapang sememangnya memberi impak yang cukup besar. Bentuknya yang seperti payung dengan daun yang lebar membuatkan ingatan sy sering kembali ke Terengganu. Sepanjang jalan permainan dulu, deretan pohon ketapang memang memberikan teduhan yang bukan sedikit. Memandang daunnya yang hijau, kuning dan akhirnya merah sebelum gugur ke tanah membangkit rindu yang bukan sedikit bertamu disitu sebenarnya.






Hati sy tercuit tatkala bercuti bersama abg ke Pangkor tahun lepas. Beriya-iya sy minta abg hentikan kereta di bahu jalan semata-mata kerana terpandangkan signboard Teluk Ketapang. Benar2 sama seperti yang ada di Terengganu. ke mana saja kaki melangkah, seakan nostalgia Ketapang mengekori..





Hati tersenyum kerana kenangan Teluk Ketapang di Terengganu sememangnya masih utuh di minda dan tersemat di hati. kalau lah masa leh berputar kembali kan..pastikan sy susuri jalan2 kenangan dulu..mengutip kembali jejak-jejak tertinggal sambil menoleh ke pinggiran dan tepian pantai andai ada bayangan yang setia berdiri disitu tatkala sy teralpa sewaktu memandang..



Ku susuri redup ketapang

Melodi nan indah kian bergulir

Berpuput lembut angin semilir

Berhenti lelah peluh mengalir

Muhasabah hati diri yang kerdil


Ku susuri redup ketapang

Setapak jejak berakar

Meninggal tanda kasih yang mekar

Memayungi hati menahan getar

Terlindung terik panas membakar


Ku susuri redup ketapang

Teduhan rindu semarak kasih

Rimbunan sayang makin bersilih

Mematri janji dari hati yang putih

Menghambat cemburu rasa tersisih


Ku susuri redup ketapang

Terukir namamu disitu

Biar musim beredar waktu

Walau lidah seakan kelu

Lirikan mata bicara bisu


Ku susuri redup ketapang

Ketika kemarau menyisir diri

Embun pagi terasa sepi

Menahan getar melindungi hati

Terlindung resah bahagia berganti










Ketapang...

rimbun kasihmu yg mendamaikan rasa menjadi teduhan tatkala resah melingkari..

redup lembayung mu menyejukkan panas di jiwa..sejuk dan damai bersama rimbun kasih abadi..

14 ulasan:

ONE ZABA berkata...

kalau gi camping pengakap, mesti cari pokok ketapang gak. senang nak berteduh. nak buat gajet dapur pun senang. lapik ngan daun dia je.

azza_irah berkata...

cikgu one..ketapang mmg banyak gunanya..banyak jasa utk kita..
dan tentu saja ketapang itu bnyk memory yg tersimpan..

Eazy Izzuddin berkata...

besh nye akak gi sane...
hiks..
nnti nk pi la...
=)

Rashid berkata...

salam azza,

Sungguh indah sajak redupnya ketapang tu.. Moga teduhan rindu itu memberikan ketenangan.. walaupun dalam ketiadaan namun pasti rindu itu sentiasa ada. Moga keredupan dan keteduhan ketapang memberikan manfaat kepada kita semua. Moga kita juga sentiasa dipayunginya.

Menghargai kehidupan dan keredpan pohon ketapang..

Sufi Idany berkata...

Semoga redup ketapang akan setia memayungi akak...semoga terus sejuk dan damai di bawah lembayungnya...

Sufi Idany berkata...

sekali lagi... akak gmbr last kat bawah tu.... kata2 ternukil kat situ akak amik mn ek.... menarik sekali.... mcm ida kenal....huhuhu

azlanlin berkata...

Ketapang, amat berharga bagi yang tahu menghargai keutuhannya. Bagi yang haya inginkan keindahan.. pastinya, ketapang tidak membawa makna.. Itulah kita antara kita... kan?

ashley berkata...

he he..susah benor le nak datang kunjung sini..
apasal entah..

errr
azza, ketapang dengan ketipong sama mende ke tak?
entah kenapa hatiku teringat 'ketipong payung' le pulak dah..

smile..
( HARAP KOMEN AKAK TAK MENGGANGGU NOSTALGIA MU..he he he)

iina berkata...

Setiap kenangan itu ada manis dan pahitnya.. ;) Mesti seronok dapat balik ke tempat yang punya byk memori lama ;)

BEiB berkata...

salam...
Ketapang adalah rimbunan kasih,
payungan rindu.
memori berteduh dipangkal, harapan memucuk di puncak.

*TK...3km dari kediamanku, setiap hari melintasi di situ...redup dan nyaman..

NoRT berkata...

ketapang adalah payung terbaik ketika ujan time kecik2 balik skolah kayuh beskal dulu

kakchik berkata...

salam azza,
kakchik ni memang tak kenal pohon ketapang ni. kalau jumpa kat mana-mana pun tak dapat nak cam. azza pulak ada banyak memori berkaitan pokok ni. nostalgia sangat bunyinya tulisan azza ni. hanya yang melalui pengalaman itu saja yang lebih memahami.

Big Mamma Bukhari berkata...

mengimbau memori di bawah pohon ketapang...

Suzi berkata...

rasanya sekarang dah susah jumpa pokok ketapang. dulu2 masa kecil ada juga pokok ketapang kat dpn rumah...