Hati-hati yang berdetik..

17 Sep 2009

Lebaran Hadir : Azza Balik Temu Mak...



backdated 17 september 2009...




salam sejahtera untuk semua..




Lebaran hadir ..

baru 3 minggu lepas sy pulang ke TM untuk menyambut awal puasa di kampung. kali ini sy pulang lagi. pulang untuk sama-sama menyambut Lebaran yang bakal menjelma 2 hari lagi. pulang untuk menyulam sayang..mengayam kasih bersama tersayang..

kepulangan di hari lebaran di nanti oleh setiap insan. rasa tidak bermakna berhari raya tanpa orang2 tersayang disisi. sedaya mungkin kita berusaha untuk merealisasikannya. namun jika terdapat jua halangan dan kekangan dari kita beraya bersama, perlulah diterima dengan redha dan sabar. mgkin raya kali ini bukan lagi masanya...insya Allah jika diberi ruang dan peluang, pasti tangan insan itu dapat kita kucup di saat takbir bergema.

sy dan abg ambil keputusan bertolak ke kampung pada hari Khamis malam Jumaat setelah pengumuman berkenaan Cuti Khas pada hari Jumaat diumumkan. seperti kepulangan pada lebaran lalu, jua cuti2 biasa, pasti penuh bonet kereta dengan pelbagai buah tangan untuk keluarga, terutama untuk anak buah. erm..sy benar2 rindukan mereka..




dan seperti jua 13 tahun yang lalu..sy melalui laluan yang sama. merentasi Lebuhraya Timur Barat(LTB) yang memberi fenomena yang cukup menyejukkan mata. menyaksikan gunung ganang biru berbalam. memandang sayup ke bawah lembah dan lurah di sepanjang jalan. dengan pohon hijau merimbun, awan membiru dan udara yang nyaman, perjalanan sejauh 6 jam dulunya(kini hanya 4 jam lebih) tidak pernah membosankan. penat tidak terasa, apatah lagi bila memikirkan lokasi yang dituju sedang menanti orang2 yang sy sayangi. sy pasti sesiapa sj yang pernah melalui jalan ini akan terasa sendu dan syahdu apatah bila bila memandu berseorangan di waktu subuh dan senja..sangat mendamaikan..


gambar yang sy pinjam dari episod lalu : ingin sekali ku sentuh awan..

sesungguhnya jalan ini adalah jalan kenangan. terlalu banyak memory/kisah/teladan/pengajaran/iktibar yang dihimpun sepanjang lama 13 tahun sy melalui LTB berulang dari Penang-Kelantan.
dan akan sy lalui lagi dan lagi dari TM ke BM...
selama masih mencari rezeki di Pulau Mutiara ini.
dan meredah pulang selama sy masih bergelar Anak Mak...


saat-saat indah menyiapkan juadah berbuka bersama tersayang..


bak nostalgia dulu-dulu memadu kasih..

..burung merpati terbang seribu, hinggap seekor di atas dahan, hendak mati di hujung kuku, hendak bertanam di tapak tangan..


Azza mengucapkan..
selamat pulang ke kampung halaman..
menemui keluarga tersayang..
merai syahdu lebaran..
menyulam kasih melerai rindu..



Tiada ulasan: