Hati-hati yang berdetik..

16 Jun 2009

18 mac..ingin sekali ku sentuh awan..


backdated ...18 mac 2009...

salam sejahtera untuk semua..


kadangkala sesuatu datang tanpa kita duga. kadangkala juga sesuatu yang tidak kita jangka menjadi begitu rapat dan erat dalam kehidupan kita. tentu saja kuasa Allah mengatasi segala yang ada di muka bumi. siapa kita utk menidakkan ketentuan yang telah ditetapkan olehNya. sy percaya apa yang telah diatur adalah yang terbaik utk kita. jika diberi ujian sekalipun, tentu saja kerana hanya kita yang layak menerimanya. ujian diberi utk mengukur dan menambah kekuatan dan semangat diri.


kadangkala impian dan harapan kita setinggi awan. kita memandang awan seakan begitu dekat dengan diri dekat dengan hati. ingin sekali tangan kita menyentuh dan menyapu awan. kita hulurkan jemari dengan segunung harapan, akhirnya kita kembali menunduk ke bumi. awan tetap indah di atas sana, namun tangan kita terpaksa kembali ke sisi...tidak terdaya..

Dream.........makes all things possible

Hope..............makes all things work

Love ..............makes all things beautiful

Smile................ makes all above work possible




Allah itu Maha Adil kan..
setiap sesuatu pasti ada hikmah yang tersembunyi. sy semakin redha, sy semakin belajar menerima. qada dan qadar Ilahi tak siapa berhak sanggah apalagi untuk mempertikaikannya. kembali memuhasabah diri, pasti jalan ini sungguh indah dan mempesona sekiranya kita ikhlas dan redha menerima setiap kejadian/situasi dengan berlapang dada.





memetik ayat indah yang sy baca sewaktu melayari dunia maya...

..bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang mencipta segalanya, yang menimpakan uijan, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuat keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang Allah mahukan kerana Allah tahu hati yang sebeginilah lebih mudah lunak dan mudah dekat dan akrab denganNya...




moga dilapang dan ditenangkan hati ..

11 ulasan:

Brahimnyior berkata...

Wah, Azza...

Lamanyer 'cuti'... ke mana? Ke luar Mesia ke?

Perghh,... Siok tu..

k, Moga kekal bahagia bersama suami tercinta.

Sudi-sudikan menyinggah ke blog kengkawan... hehehe

AiE bAhRi berkata...

Salam kak..
lama akak menghilangkan diri..
Rindunye...

azza_irah berkata...

cikgu brahim..
cuti dlm diri...ekeke..
ada je mengintai dari jauh...nak menulis terasa tepu..
ckgu sehat ke..

aie..
akak ada aie..cm kekangan masa dan tugas seharian buatkan mood nak blogging menurun..
lama tak dgr cerita aie macam dulu2..

ONE ZABA berkata...

kalau naik atas gunung ni pun tak tercapai gak awan. kabus pun dah makin kurang.

moralnya...jgn gundah gulana.

Eazy Izzuddin berkata...

salam akak
sehat?
kerinduan lah
lame x singgah sini
=D

azza berkata...

cikgu 1..
nasihat yang sgt bguna...tq..
tapi tetap nak naik gunung gak..eheheh

eazy..
kl rindu slau2 lah singgah walaupun akak jarang update...hehee

KAKTINY berkata...

salam azza...
lama kaktiny tak singgah yer..
hmm.... mancapai awan?.. gi panjat gunung kinabalu.. siap buleh 'telan' awan lagi... hihihihi..

betul.. Allah bagi pelbagai perkara tanpa kita duga dan jangka..
tapi dia beri apa yg kita perlu - bukan apa yg kita mahu.. dan pemberian-Nya bersebab..

azza_irah berkata...

salam kak tiny..
tkasih..
sungguh bmakna kata2 itu..
kadangkala kita tidak tahu bsyukur kan..
apabila kita sedar yang kita telah kehilangan..segalanya dah terlambat..

KAKTINY berkata...

p/s: malam2 ni layan lagu ni (broery..) best gaks.. merawang jer perginya... hihihi.. anak kaktiny siap lena kt tepi ni hah.. hehehheee... tu yg ter'sasul' jap tuh.. hahahhaaa...

Sufi Idany berkata...

:) telah ku lintas awan yang putih kembali ke tanah asal, juga kembali menjejaki tanah datar ini...

for u sis,

impian dan harapan
ranapnya dengan sesalan
teguhnya bersama keyakinan
dalam kental hati
ada jiwa yang menangis
dalam padu janji
ada ikatan yang lerai

(huhuhu...bayangan yang melatari hati)

azza_irah berkata...

kak tiny..
ekeke..malam2 gini mmg syahdu layan lagu cmtu..
terkenang2 saat2 dl..huhuu...rindu..

idany..
i miss u tau...
tq so much utk apa yg telah ida beri pd akak selama ni..