Hati-hati yang berdetik..

22 Okt 2010

Indah Bersamamu..


Salam..

Sy sekadar menegur nya tatkala melihat beliau terbelek-belek kertas di meja seorang teman..

Sy : Rafi buat apa tu..

(beliau mendongak memandang sy dengan tersipu-sipu, lantas menundukkan kepala sehingga muka mencecah kertas di meja)

Sejurus sy bangun dari kerusi, beliau melarikan diri ke stesen nya dan terus menyorok. Aiksss...apa ke hal..


jenuh dipujuk, jenuh dirayu..
beliau tetap malu pada sy.
makin dipujuk makin jauh ke bawah meja beliau mengensotkan badan.


sebab geram beliau taknak juga keluar...sy dan kawan2 mula menggiat...

Rafi..?
Ni Cikgu Irah lah....
ckgu bukan nak menggoda Rafi tauu...
ckgu cuma nak mengorat Rafi je..

hahaaaa...

hahaaaaa....makin beliau menyorok ke bawah meja dengan tertonggeng begitu...aduhhh...

Malu kat ckgu napa..
Rafi nak kawen ngn ckgu eh...
brapa hantaran..arini tarikh comei tau...20102010...

hahaaa..

Rafi jangan malu laaa...




aduiii...cikgu Irah nak mengorat Rafi eh..

Pecah gelak kami di kelas memandang gelagatnya..

Ternyata...Rafi dan anak-anak istimewa ini tidak pandai menipu. Rasa malu, sayang, sedih, sakit, cinta dan kasih dipamer dengan tulus tanpa perlu berselindung dan berhelah. Seiringan yang wujud dihati dengan tindakan dan perbuatan. Akal seiring langkah..

Sungguh mereka sangat istimewa. Sungguh mereka dekat di hati. Keletah mencuit rasa, tingkah membuai jiwa. Sy sgt tenang, sgt senang. Segala kekusutan dan gelodak di jiwa terasa melayang. Segala yang sangat berbaur akhir-akhir ini terasa dapat dipendam seketika bila airmata hampir keluar menyaksikan gelagat anak-anak ini.



Memang telah terdetik hati sekian lama sebenarnya, sy telah mengabaikan anak-anak ini. Lantaran kekangan dan amanah lain yang telah dipertanggungjawabkan ke atas sy, membuatkan tumpuan, fokus dan komitmen sy sendiri pada anak-anak ini agak terjejas. Tambahan pula masa mengajar sy juga dikurangkan lantaran amanah yang dipegang, menjadikan masa sy bersama mereka sangat terhad tahun ini.

Bukan niat, bukan tujuan..tetapi menggalas kepercayaan dan keyakinan orang pada kita, adalah satu tugas yang cukup berat. Kita cuma manusia biasa yang kadangkala leka dan alpa sehingga terlepas pandang. Khilafnya di pihak sy..masih tidak bijak membahagikan masa yang telah dikurniai Allah,

Namun alhamdulillah..Dia sentiasa sayangkan hambaNya. Waktu minda kita terasa sangat letih, keseorangan dan terabai, anak-anak ini hadir mengukir senyum mengubat hati. Disaat kita rasa dikhianati, anak-anak ini menghulur tangan menggenggam jemari. Terasa terbang dan lapang segala resah yang bersarang. Siapalah kita untuk memungkiri janji Allah dan menidakkan kehadiran mereka yang sememangnya sangat mengusik hati dengan cara tersendiri anugerah Ilahi..?

Dia telah aturkan yang terbaik untuk hambaNya. Kurang dan lebih rezeki kita telah disusun dengan penuh bijaksana. Lemah dan kuat kita Dia uji mengikut kemampuan.
Benar..kita diuji saat ini kerana kita sangat kuat ..dan Dia tahu kita mampu..





..kuatkan dan lapangkan hati kita seperti hati anak-anak ini..
..utk 'kamu'..kehadiran anda memerhati tidak diperlukan disini..dengan hormat..sila PERGI..



22 ulasan:

iina berkata...

Wah.. azza nampak nya makin rajin tulis entri.. bagus22.. selepeas lama menyepikan diri.. seronok kembali membaca tulisan azza ;)

hazlin berkata...

salam.. rasanya dah lama akak tak berkunjung ke sini...
congrats kerana masih mahu aktif berblog!

imanshah berkata...

salam, tentu azza seorang yang sabar dan tabah dalam mendidik anak2 istimewa ini..moga ibu bapa mereka jua akan terus tabah!!

zino berkata...

malu yg amat tu hehe

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

nasib baik, aku bukan bernama Rafi..hahahaha...sian dia kan,..

kena buat meja tinggi sikit..

ONE ZABA berkata...

dukung la pujuk budak tu....ada larat kaa!!!

azza_irah berkata...

iina..
salam kak ina..lama tak bertanya kabar..terkenang2 lagi kirim perfume dulu..hehe..
alhamdulillah..rasa makin datang smngat nak kembali berblog..harap bertahan lama...hehe..

azza_irah berkata...

kak hazlin..
tkasih sb masih sudi jenguk azza n sedetikhati..doakan sy mampu bertahan...hehe..
akak apa kabar..

azza_irah berkata...

imanshah..
sy bukan seorang yang sabar sbnrnya..tetapi mereka mengajar sy utk menjadi seorang yang sbaar sikit demi sikit. sampai saat ini setiap hari mmg masih belajar..namun seringkali tewas dengan emosi sendiri..

azza_irah berkata...

zino..
dia punya masuk bawah meja..takleh pandang muka sy malu..sb dorang ni tetap ada punya naluri cuma tak pandai nak luah..

azza_irah berkata...

cikguOden..
hehee...meja tak ckup tinggi pun dia usaha masuk sb konon2 malu..adehaii..macam lah ckgu nak ngorat...

azza_irah berkata...

ckgu one..
amboiii...suruh org buat benda mustahil...dia sama tinggi ngn org tau..

Shifu67 berkata...

ehh.. dah jadi merah semula

iks ikss cikgu niiiii.... menyakat rafi... sian rafi... nasib baik rafi tak bunuh diri

azza_irah berkata...

Shifu..
dokleh tido malam la teringatkan merah..hehhe...tu le kena tukar balik..takde feel duk dlm ijau...merah gak pujaan ati...

rafi..?
i cayang diaaa....hehe..

Kamsiah berkata...

salam azza...
hehe lawaknya...menyorok bawah meja...walau diumpan kawen dgn cikgu comei pun tak mau keluar gak..
agak2 bape lama dia dok bawah meja tu azza?

ummu berkata...

Salam azza
gelagat anak2 ini memang menghiburkan ati kan, Azza.
pernah sewaktu saya terkial-kial menolak kerusi roda saya dari terjatuh ke tepi longkang,(di laluan siar kaki dalam bangunan), anak istimewa inilah yang segera datang,"Cikgu nak jatuh, nak jatuh,cepat tolong cikgu".Itulah keprihatinan mereka di saat sesetengah insan lain hanya memerhati.

Ruziawati Bukhari berkata...

sesungguhnya u amat bersabar nak menghadapi pelbagai karenah mereka..

smg Allah membalas jasa mu azza...

keep blogging eh?

azza_irah berkata...

Kamsiah..
hehe kak..dorang ni mood pelbagai..tak tentu. sampai saat ni masih malu ngn sy..kalau sy g dekat..sure tutup muka..tak tahu lah apa yg dimalukan. tapi keletah dorang memang mengubat hati..

azza_irah berkata...

ummu..
terkedu sy membaca coretan Ummu. tentu Ummu punya kisah lagi menarik utk kita sama2 kongsi. nnti Ummu coretkan lah kisah itu..boleh juga sy jadikan panduan dlm terus mendampingi mereka.

itulah mereka Ummu...tulus dan telus. Gerak hati waktu itu terus di apreseasikan tanpa berselindung.

azza_irah berkata...

Ruziawati Bukhari..
Tkasih kerana sudi singgah dan membaca coretan sy.
Kita tidak pernah bersapa di dunia blog?
atau sy yang ketinggalan agaknya sebab dah lama menyepi dari sini..hehe..

apa pun..tkasih sekali lagi..insyaAllah selagi berkudrat, ingin terus berbakti pada anak2 ini..
blog ini..harap mendapat kekuatan dan idea utk terus berkarya..insyaAllah..

su berkata...

terharu su tgk kak...

azza_irah berkata...

Su,...
arini lagi skali Rafie buat hal..
akak suh dia panggil Ustazah...ada org nk jmpa..
dia pandang akak dr jauh...tak bgerak2. akak g dekat...terus dia bangun masuk bawah mejaa...alahaiii...pappppp!!! skali kat punggung...haaa..kannnn...malu lagi ngn cikgu...