Hati-hati yang berdetik..

27 Nov 2010

Zahirkan Cinta Royal Belum..

Salam..



Nostalgia menyusuri Royal Belum (seluas 29,0000 hektar) melalui Tasik banding memang merupakan pengalaman yang sangat indah. Mata terpegun dengan panorama alam ciptaan Tuhan. Menakjubkan pabila dapat mencumbui alam yang masih hijau segar tanpa dinodai nafsu manusia.

Taman Negeri Royal Belum yang berada di Lembah Belum, Grik, Perak telah diwartakan sebagai Taman Negeri oleh Kerajaan Negeri Perak sejak 17 April 2007. Menurut artikel yang dikeluarkan oleh The Star pada 9 September 2003, nama BELUM diilhamkan daripada bunyi belum, belum, belummmmmmm!! yang dihasilkan oleh belalang besar yang menghuni hutan ini. Wah..sangat unik cara hutan ini mendapat nama :)




Sempat sy melayari internet, terpaku apabila mengetahui usia Royal Belum dianggarkan 130 juta tahun. Wahh... lebih tua daripada kewujudan hutan Amazon. Ini menjadikan kawasan yang bersempadan dengan Thailand ini kaya dengan kepelbagaian biodiversiti. Hutan ini sering menjadi buah mulut di kalangan pengkaji dan penyelidik yang tidak jemu-jemu menerokainya dalam usaha mencari penemuan baru. Terasa sangat kerdilnya diri ini, namun syukur dipanjat kepadaNya kerana berpeluang melalui proses merasai, menyentuh dan melihat sendiri hutan yang penuh misteri ini dalam usia dan tenaga yang masih bersisa.




Menaiki boathouse kepunyaan PakLong dengan sewa sebanyak RM1700 untuk 2H1M, sememangnya merupakan pengalaman pertama yang sangat mengujakan bagi sy. Ditambah dengan ahli kumpulan seramai 31 orang yang sangat 'gila2' dan sekepala, menjadi kan boathouse 4 bilik ini tidak pernah sunyi dengan gelak ketawa dan kutukan mengusik. PakLong dengan segala pengalaman dan kemahiran bertahun mengendalikan bot ini, hanya tersenyum simpul tiap kali gelak kami memecah damai hutan Belum.

Perjalanan kali ini benar2 santai dan relax. Memerhati kehijauan air tasik, dengan tunggul kayu-kayu balak yang masih bersisa di permukaan tasik menjadikan suasana cukup hening dan damai. Sungguh sy lupa seketika segala yang membelenggu dan merantai hati, hilang resah dan bebanan kerja yang menanti...terasa lapang hati dan fikiran. Suasana ini mengimbau kembali ingatan sy kepada Tasik Kenyir yang suatu ketika dulu menjadi tempat mencari damai dan tenang.


..boathouse berlabuh di pinggiran Sungai Kejar..


Mudik ke hulu tasik sehingga ke Sungai Kejar, menjadikan diri terasa sarat dengan rasa syukur dan memuji Ilahi. Sejuk dan redup tumbuhan menghijau, langit yang kebiruan, kesegaran udara dan kedinginan air tasik menjadikannya satu tempat yang sangat istimewa dan berbaloi untuk dikunjungi. Tidak salah sesekali anda membawa family ke tempat2 begini ..mengenali khazanah alam, membiarkan tubuh dijamah kemesraan dan kesyahduan hutan belantara. Pasti keterujaan dan kagum terbit di hati anda melihat betapa kayanya bumi ini dengan sesuatu yang langsung tidak terlintas di kotak fikir kita. Inilah terapi minda yang sebenar-benarnya..

Walaupun kadangkala anda akan hampa seperti pemancing2 profesional dalam kumpulan kami yang langsung umpannya tidak dikuis ikan..!!...hikss...tetapi hampa dan sesal itu perlu datang sesekali dalam hidup kita kan...demi sebuah kematangan dan kekentalan...agar suatu masa nanti jika tiba2 kita rebah dan sakit, kita bisa bangun dan kuat semula.. :))

So, apalagi...rancang lah percutian terindah anda sekarang..!!


mencuba nasib kut-kut umpan ku diminati..hikss..


..ceria di hati ceria di wajah..


sedikit info Royal Belum:
Luas kawasan bagi hutan simpanan ini dilaporkan meliputi seluas 290, 000 hektar. Hutan Belum ini dibahagikan kepada bahagian atas dan bahagian bawah. Bahagian atas hutan belum ini ditutupi oleh 117, 500 hektar kawasan hutan yang tebal dan memasuki sempadan Thailand-Malaysia. Kawasan hutan yang luas ini boleh dianggap seperti tembok semulajadi dan "gazette" sebagai zon keselamatan/ selamat. Taman simpanan Belum dan Temenggor dibiarkan tumbuh meliar kerana Kerajaan Perak telah memutuskan untuk mengekalkan kawasan tersebut sebagai simpanan semulajadi bagi tujuan penyelidikan. Bahagian atas hutan belum merupakan 90% yang belum diteroka manakala bahagian bawah umumnya dilitupi oleh hutan sekunder. Memang merupakan kawasan yang amat luas untuk menjalankan penyelidikan.

anda boleh layari di sini untuk info yang lebih terperinci mengenai Royal Belum..
~ Royal Belum 1..
~ Royal Belum 2..
~ Royal Belum 3..
~ Royal Belum 4..




~sangat banyak entry tertangguh dek kealpaan masa lalu..~
~juga sangat banyak sesuatu yang tertinggal dek kesibukan yang akhirnya tidak menjanjikan hasil yang manis..
~alhamdulillah masih diberi peluang utk berpijak di bumi nyata hari ini..~
~alhamdulillah masih punya detik waktu utk menyatakan..betapa aku masih lagi aku yg dulu..~

5 ulasan:

zino berkata...

best nya....tapi gambar alam sekitar nya tak banyak di tonjolkan hehe

ONE ZABA berkata...

royal belum...belum sampai lagi.

Cikgooden berkata...

belum....belum sampai.

Ruziawati Bukhari berkata...

salam..

ternyata kak za seorang yg amat tahan lasak..

tgklah tu... ke mana yg kak za blom sampai lagi.. hutan, bukit, lurah, tasik.. semua sudah diterokai... t pun suka aktiviti gini.. cuma jarang berpeluang..

tq sudi terus membc blog t yg x seberapanya itu.. tq

Tinta dari Lembah Kinta berkata...

Setakat ni selalu lalu je kat area tasik banding otw balik ke kelate. memang cantik area tu