Hati-hati yang berdetik..

20 Mac 2011

..KATAK PURU : Boleh dimakan..?

As Salam...


Mencarilah buah si katak puru
Tidak dilupa buah kemunting
Di dalam hati terasa rindu
Bagai dekat hendak kudamping..
(kredit utk teman yang mencipta pantun ini..:) )





BUAH KATAK PURU..

Balik kampung pada cuti sekolah baru-baru ini menjadi sangat bermakna buat sy..seperti juga kepulangan-kepulangan yang lalu. Setiap hari adalah hari yang baru dan bererti.

Dengan cuaca yang tak menentu..hujan tak kira musim, seperti biasa setiap kali saya pulang pasti akan masuk ke semak atau 'ghokk' loghat Kelantan di tepi-tepi rumah Tok. Banyak khazanah tersembunyi ..yang dulunya adalah tempat permainan saya kala kecil. Dulu-dulu tengahari rembang boleh lagi meredah masuk ke dalam 'ghokk' mencari buah kemunting.

Dan kini sy ulanginya di kala usia mencecah 35 tahun...
hasil nya...inilah yg saya jumpa.. BUAH KATAK PURU...hikss..
Namanya lucu, sangat klasik, namun isinya sedap. Lemak masam manis. Susah nak digambarkan, kena rasa baru tahu.

Sangat lucu dan klasik bunyinya kan. Sangat konservatif. Namun itulah buah yang mengimbau kenangan saya zaman kanak-kanak dulu. Dulu tak tahu pun namanya buah katak puru. Tahu makan saja. Kalau Tok bawak balik dari tempat beliau menoreh..pasti kami cucu-cucunya berebut(sy dan 3 org sepupu).


Sedikit info mengenai buah KATAK PURU..

Nama : Buah Katak Puru
Nama Lain : Buah Nam Nam Amphawa, Nang-ai, Hima, Namu-namu, Kopi Anjing
Nama Saintifik: Cynometra Cauliflora
Famili:Ceasalpinioideae/Le
guminosae
Asal Tumbuhan :Tumbuhan tempatan
Lokasi Ditemui : Rumah Tok...TM, Klate..

~Merupakan sejenis pokok kecil yang dijadikan hiasan laman dikampung-kampung di pantai timur dan kawasan utara di Malaysia.
~Memerlukan kawasan yang bersaliran baik dengan sinaran matahari yang cukup untuk tumbuh subur
~Buahnya yang berwarna coklat dengan permukaan yang berkerutu boleh dimakan.
~Rasanya masam kelat ketika muda dan akan berubah menjadi masam manis apabila masak.
~Buahnya berwarna kekuningan apabila masak.
~Rasanya agak masam kelat manis..
~Luaran berketak dan bergerutu..agaknya sebab itu dipanggil katak puru..




Sengaja saya kongsi kan buah tradisional ini di 'mukabuku'...nahhhh..
ini hasilnya..

..post di mukabuku pada 13 Mac 2011..


Berderet komen yang sy terima..pandangan dan nostalgia masing-masing.
Perkongsian yang sangat bermakna, banyak khazanah yang saya tidak tahu..sehingga membuka dan mengimbau kisah dulu-dulu..mengenang zaman kanak-kanak yang penuh keriangan. Berbaloi kan jika mukabuku dimanfaat kan begini..bukan hanya utk memapar kehebatan diri dengan penuh berhemah. Indahnya zaman itu...alangkah...



~buah KEMUNTING, buah RUMIA, buah SETAR, ASAM RENDA...~



~buah NAM NAM=cicah dengan garam..komersialkan ekss Roslie..(teman SKBTB)..~


~CT..teman blogger yang mendapat ilmu baru..:) ~


~BOLA JERMAN~ ..masih tak dapat bayangkan..~


~buah CHENDERAI~senapang kayu~BATANG BEMBAN~gobek sireh..



~ASAM RENDA..BUAH CERI..SERALAT..BUAH SETAR..buah SETO...~



..dari buah KATAK PURU @ NAM NAM kepada..
buah KEMUNTING..
buah SERALAT..
buah RUMIA..
buah SETAR..
buah CERI..
buah ASAM RENDA..
buah SETOL..
buah CHENDERAI..

..dikutip dibuka kembali kisah dulu-dulu sehingga ke..

BATANG BEMBAM dibuat senapang..
buah KEDUDUK..
permainan BOLA JERMAN..
permainan BOLA KATAK..
permainan TUJU KASUT..
REBAN AYAM..
sekolah tadika..(uit...sy tidak pernah ke sekolah tadika..)
PENSEL KALER LUNA...


..banyaknya yang saya tidak tahu...
kalau kita sendiri tidak kenal..agak-agaknya anak-anak kita tahu tak ekks...






...sy tersenyum sendiri..
indah nya perkongsian ini jika ikhlas di hati..
tanpa ralat hati memberi dan menerima...
itu seharus nya bukan..? ...smileeee.....dari hati..

..dari hati ke hati..redha..
..pinjam pantun di atas..kredit utk anda sahabat...
mencipta semata-mata untuk buah KATAK PURU ku..:))

12 ulasan:

Park Young Shake berkata...

Assalam MakNgah !

Kita tengah siapkan keperluan Niesa esok dia nak balik ker asrama dia di Kuala kangsar.

azza_irah berkata...

Park Young shake..

wslm pakcik...
ye la..skolah dh nak buka kan..anak2 skolah tengah sebuk siapkan keje skolah..kemas baju2 nk balik ke asrama..
cikgu2 pun bz nih...siapkan keje2 skolah...hehe...

Ticer Syah berkata...

slam cikgu azza

dulu mak saya ada tanam pokok Nam-nam ni belakang rumah.. memang sedap tahap gaban..kadang2 tak sempat masak betul dah hbis tinggal batang aje..kakakakkaka.. kena rembat.. tu pasal kalau tgk nak masak, km pakat cop dlu..

tp dah kena tebang..sapa ntah tebang..tencen tol.. kalau ngandng..jenuh cari itu buah..hohoho

azza_irah berkata...

Ticer Syah..

bess kan Syah...Tok azza kata senang je tumbuh..banyak anak pokok tu tumbuh merata kat umah Tok..tambah2 musim hujan ni..berbuah lebat..

dulu2 tak kenal nama nya...skrg kawen baru tau namanya KATAK PURU..dan di luar kelantan dipanggil NAM NAM...hehee...

AL-BIMA SAKTI berkata...

Assalam,

ruginya... saya tak pernah kenal buah itu...

IMANSHAH berkata...

haha masa kecik2 dulu berebut ngan adik2 make katak puru..la ni susuah yg amat nak jupo

azza_irah berkata...

Al-Bima Sakti..

Wslm Abg Naz..khazanah kita sangat kaya sebenarnya kan.

Masih belum terlambat. Jika berada di bandar, abg boleh cari di pasar2 malam dekat sayur2 kg..agak payah nk jmpa namun kadangkala memang ada dijual.

azza_irah berkata...

Imanshah..

Dah tak banyak skrg kan..tapi kat kg sy di Tanah Merah masih banyak pokok nya dan tumbuh merata. Alhamdulillah masih boleh ditunjuk pada anak-anak buah..inilah buah yg selalu Maklong berebut makan dengan Mama kamu dulu..hehe...

nba-Nur berkata...

Salam.. Apa khabar Kak Azza? Banyak yg Nur belajar dari entri akak ni.. Memang tak pernah nampak dan dengar nama buah ni.

azza_irah berkata...

nba_Nur..

Wslm Nur..
Akak sehat alhamdulillah..Nur sehat..?
lama tak bertanya kabar mcm dulu kan..

hehe..sekadar berkongsi..jika dapat sedikit ilmu..alhamdulillah..kita sama2 belajar kan.. :))

Emy Omar berkata...

Kak,buahnya pernah sama rasa tapi pokoknya tidak la saya kenal :( anyway thanks for sharing the info kak..

azza_irah berkata...

Emy Omar..

lepas ni Emy boleh bgtau Erfan n Mia kan...ini buah yg Mama makan masa kecik2 dulu kat umah Tok..hehee..