Hati-hati yang berdetik..

4 Nov 2008

Bangkit Asal mengundang sendu di hati..

salam..

maaf kl entry kali ini agak panjang. tetiba jd melankolik kembali..

permintaan dr seorang teman blogger yg selalu mengunjungi blog sy..papa hitam..
papa minta sy baca entry yg ditulis oleh isterinya(isteri papa seorang guru). papa juga minta sy transletkan satu lagu dikir barat yang memang popular satu masa dahulu..tambah2 sewaktu zaman sy belajar dl.

sy ke blog papa..
sy baca entry yg ditulis oleh isterinya..
terasa sebak. hati sy tersentuh..
mgkin tidak bg org lain...tapi bg sy kisah ini begitu dekat di hati.
sy nak ucapkan tahniah utk isteri papa.
sy kagum dengan beliau. tiada yg lebih mberi kepuasan melainkan anda dapat ketenangan dan kedamaian dlm diri sndiri..
sy minta izin dari papa utk copy entry itu dan masukkan dlm entry ini.

sy melewati lagi blog papa...
sy memerhati tiap bait kata lagu dikir barat tersebut..
lagu yg begitu sinonim di halwa telinga sy smpai kini. cd nya mmg ada dalam kereta sy..
sejak pertama kali mendengar lagu ini...bertahun yg dulu..sehingga kini..tiap kali mndengar lagu ini pasti riak wajah akan berubah. pasti ada air jernih yg bergenang di tubir mata. begitu juga dengan mak dan adik...selalunya kami akan berpaling dr satu sama lain utk menutup rasa di dada..hati bgi digamit pilu. hanya yg menghayati akan memahami apa yg cb sy perkatakan ini.

atas permintaan papa..sy transletkan lagu dikir barat ini..agar sama2 kita boleh memahami dan menghayati maksudnya. utk pengetahuan semua..lagu Bangkit Asal ini adalah rentetan dari kisah benar hidup seorang insan bernama Halim Yazid...seorang anak kampung di Kelantan yg kini bergelar pensyarah di Universiti Malaya. beliau menyanyikan sendiri lagu ini..


Artist : Halim Yazid
Title : Diri Ambo (Bangkit Asal 2)
(diri sy..(asal usul 2 )

Ambo nok sambun kisoh dighi sedighi
(sy nak sambung kisah diri sendiri)
Doh adek kakok kapon pakak nok dengaa lagih
(adik kakak pakat nak dengar lagi)
Ambo hormak sanjon segalo kaseh segalo budi
(sy hormat sanjung segala budi)
Susoh hok ambo tanggun adek kakok ambek peghati
(susah yg sy tanggung adik kakak amik peduli)

Ooo…oooo..
Ambo ghaso bebesaa hati
(sy berasa berbesar hati)
Ooo…oooo..
Terimo kaseh setinggi-tinggi
(terima kasih setinggi2)

Maso kecik ambo beso makey nasik sajo-sajo
(masa kecil sy makan nasi sahaja)
Kalu ado sekeghak ikey pon keno bagi duo
(kalau ada sekerat ikan pun kena bahagi dua)
Dapo como ado gaghe jaghe benaa ado gulo
(dapur hanya ada garam, jarang sgt ada gula)
Bajopoh male-male pakaa minun air telago
(bajapoh tu apa..adehh...malam2 minum air telaga)

Bangun pagi-pagi sauk baju pakaa sluaa
(bangun pagi pakai baju pakai seluar)
Mek ambo ghebuh ubi bukuh buwi buak bekaa
(mak sy rebus ubi bungkus suruh bawa bekal)
Dio pesey haghi-haghi Leng ngaji lah pandaa-pandaa
(dia pesan hari2 Lim belajar lah pandai2)
Kalu seksok pah tinggi oghe kato bulih jadi pegawa
(kalau esok blaja tinggi orang kata boleh jd pegawai)

Ooo…oooo..
Ambo gi skoloh beghungga-ghungga
(sy g skolah berlari2)
Ooo…oooo..
Ambo nok ngaji wi pandaa-pandaa
(sy nak belajar bg pandai2)

Ado satu ketiko..
(ada satu ketika)
Cekgu mitok sepuloh ghiyaa
(cikgu mintak sepuluh ringgit)
Dio kato skoloh kito nok gi melawak sambii belajaa
(dia kata sekolah kita nak g melawat smbi belajar)
Hmm..Tak dok apo doh la cekgu sayo tok leh bayaa
(hmm..takde apa dah la cikgu sy takleh bayar)
Oghe lain gi blako ambo soghe jah tinggaa
(orang lain sume g sy sorang je yg tinggal)

Hok ambo peghik seghoti keno gi skoloh alik petey
(yg sy perit sgt kena g skolah waktu petang)
cekgu kato wajik maghi ghumoh kunin ado latihey
(ckgu kata wajib datang umah kuning ada latihan)
Ambo lah banyok sekali keno hungga kelilin padey
(sy lah banyak sekali kena lari keliling padang)
Keghano ambo tok leh nok beli sluaa pendek kasuk sukey
(kerana sy takleh nak beli sluar pendek kasut sukan)

Ooo…oooo..
Malunyo weihh ambo keno pajey
(malunya la sy kena denda)
Ooo…oooo..
Ni la baghu ambo ghoyak kok ghe
(inilah baru sy cerita ke orang)

Teghimo kaseh la cekgu-cekgu
(terima kasih lah cikgu)
Keghano sudi ajaa sayo
(kerana sudi ajar sy)
Daghi daghejoh satu hingga jadi maknusio
(dari darjah satu hingga jd manusia)
Mitok halaa segalo ilmu hok cekgu buwi selamo maso
(mintak halal segala ilmu yg cikgu beri selama ini)
Wi tapok kaki gughu ambo tundok mitok redho
(di tapak kaki guru sy tunduk mintak redha)

Ambo masuk yunibesiti tahon lapey puloh
(sy masuk universiti tahun lapan puluh)
Budok kapon nok gi ngaji
(budak kg nak pegi belajar)
Tok tahu la mano jatuh
(tak tahu la mana jatuh)
Adek-adek kecik lagih ghato segenak kok dale baghuh
(adik2 kecil lagi merayap ke segenap ceruk di baruh)
Iktekak dale hati ambo nok ngaji sunggoh-sunggoh
(tekad dlm hati nak belajar sungguh2)

Ingak malu kok ghe waghih waghah dok pakak kato
(rasa malu ke org waris2 duk pakat kata)
Tok soh laa dudok tebey kalu tidok bako kayo
(takyah la duk belagak kalau tidak asal kaya)
Ataa skoloh anok jate wat ngabih ko hagheto
(hantar belajar anak lelaki buat abiskan harta)
Tidok kato nok pakak ghatey tulon baatu samah duo
(tidak nak pakat tolong bantu seringgit dua)

Ooo…oooo..
Tak dok nyo dighi ambo
(hina nya diri sy)
Ooo…oooo..
Demo tok sir kelih walau sebeloh mato
(awk taknak tengok walau sebelah mata)

Mek dengaa ayoh masuk jadi peneroko baghu
(mak dan ayah masuk jadi peneroka baru)
Daley bukik nok taney getoh di Kesedaa Lebir Satu
(dalam bukit tanam gerah di Kesedar Lebir satu)
Peghe dengaa ghimaa gajoh makey tok makey tak dok sapo tahu
(perang dengan harimau gajah tak makan tak siap tahu)
Beginih laa oghe susoh nok tanggon anok ngaji di Yuu
(beginilah susah nak tanggung anak blajar di u)

Keghano keado’ey begitu ayoh ambek keputusey
(kerana keadaan bgitu ayah amik kputusan)
Wahai anok-anokku kito pecoh lah tigo jale
(wahai anak2ku kita pecah tiga jalan)
Mu Halen anok nombo satu dok Kualo Lupo ngaji la soghe
(awk halim anak no satu duk kuala lumpur blaja la sorang)
Adek-adek tinggaa kapon dulu pakak dudok la limo oghe
(adik2 tinggal kampung dl tinggal 5 orang)

Ooo…oooo..
Selamak tinggaa selamak jale
(selamat tinggal selamat jalan)
Ooo…oooo..
Adek hok boosu jeghik sokmo male-male
(adik yg bongsu selalu nangis malam2)

Alkisoh la ambo pulok tengoh dok mengaji di Yu Malaya
(alkisahnya sy sedang blaja di U Malaya)
Buku rujukey pun ambo tak dok pakaa haghak ko salen nota
(buku rujukan pun sy takde, pakai agak atau salin nota)
Beghaso malu jugok masok majelih hok besaa-besaa
(rasa malu jugak amsuk majlis besar2)
Baju ambo mughoh telajok duo belah ghiyaa jah selaa
(baju sy murah sgt dua belas ringgit je sehelai)

Haghi konbokesyen
(hari konvokesyen)
Haghi utok ayoh bondo
(hari utk ayah bonda)
Penak jeghih seghibu musen
(penat jerih seribu musim)
Haghak mek ayoh beghaso banggo
(harap mak ayah berasa bangga)
Tahniah daghi sain-sain ambo teghimo banyok bungo
(tahniah dari kawan2 sy terima byk bunga)
Ambo lah oghe panggey Halen
(sy lah org panggil Halim)
Anok kapon sesok hok buley bejayo
(anak kg sesak(miskin) yg boleh bjaya)

Ooo…oooo..
Akhirnyo ambo buleh sarjano
(akirnya sy boleh sarjana)
Ooo…oooo..
Syukoo pado Allah Maho Kuaso
(syukur pd Allah Maha Kuasa)..

sy cuba masukkan lagu ni disini tapi tak bjaya
..mgkin line slow sgt..jd kl sapa2 nak dgr boleh lah ke sini..
lagu Bangkit Asal 1 anda boleh dapat disini..
lirik yg ni lagi syahdu..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
entry yg ditulis oleh isteri papa sy copy ke sini tanpa edit...

terfikir sejenak..
benda ini sering berlaku di alam persekolahan ....
aku terkesima tatkala terimbau kembali beberapa peristiwa...
"kenapa awak pakai selipar hari ini. Ingat nak pergi shopping ker?" terdengar sergahan dari seorang guru disiplin tatkala embun pagi merintih dimamah cahaya matahari yang mula mununjukkan taringnya...seorang insan kerdil menjawab " kasut saya koyak cikgu ..." "Ahhh! Alasan awak jer...esok saya tak kira awak mesti pakai kasut dan pagi-pagi jumpa saya di bilik guru . Faham ! saya banyak kali dengar masalah awak dari cikgu lain."
Keesokkannya ,terpacaklah insan kerdil itu menunggu akan kehadiran guru yang tercinta di bilik guru...alangkah terkejut dan rasa bersalah pada saat itu....insan kerdil itu memakai kasut yang bergantung harap pada beberapa helai gelung getah...jika ianya putus , maka terbentang luaslah kasut itu umpama mulut sang buaya yang kelaparan...saat itu terimbas kembali kenangan masa silam ....dalam situasi yang sama ...cuma membezakan pada waktu itu aku mahu menjadi guru yang seperti guruku dulu membuat pertimbangan tanpa perasaan belas atau aku menjadi diriku seorang guru yang tahu membezakan tugas seorang guru atau sesama insan...aku merenung panjang sambil mengeluh...akhirnya aku memaut tangan insan kerdil itu...kutanya beberapa soalan ...ku dapat lihat riak mukanya kehairanan melihat tingkahku...namun ianya menyambut baik setiap soalan yang diajukan ....
" ayah saya tak ada kerja tetap cikgu....emak ajer yang kerja ,tupun amik upah kalau orang panggil..adik beradik saya ada 6 orang ...saya anak sulong..." "macammana awak datang sekolah ? Saya tumpang jiran ....
" makan minum awak macam mana yer ...." " selalunya nenek yang bagi kalau ada lebih.." awak bawa duit baper ringgit sehari ya ? " tak bawa .."
aku mengeluh panjang ...takperlah awak balik kelas dulu ya....
beberapa hari aku memikirkan bagaimana aku nak bantu budak tu...dia je ker yang susah...mesti ada lagi...tapi macammana ...
yup ! lawatan ....saper kata buat lawatan tak ader untung ...seratus dua ratus mesti masyuk punya ...tapi aku tak ader pengalaman ....aku ajak beberapa kawan join misi aku...Alhamdulillah group aku tahun 4 , 2007 memang sporting giler...tapi aku cakap betullah kita takkan dapat sesenpun ...yang best tu ada parent tahu misi aku nie nak turut serta ...campur duit sumbangan group aku dan suami depa ..akhirnya aku dapat himpun lebih kurang RM 800.00...hehehe tapi misi aku ni tak diketahui pihak sekolah tau ...kira berani buat berani matilah...berbekalkan duit tak seberapa tu kami berjaya bawa 7 orang termasuk budak tadi tu...keluar dari kawasan sekolah...pi mana lagi...beli barang - barang sekolah depalah ..baju sekolah lengkap , stoking , kasut sekolah , beg sekolah dan sedikit perkakas sekolah...menitis juga airmata aku ni bila tengok depa suka dapat barang baru..mana tak depa selama ni pakai barang yang bekas orang jer ...( macam aku masa dulu )
duit masa tu ada lebih , aku tanya depa nak makan kfc tak ? senyum saja depa ...mesti korang tak percaya ...masa makan kfc adalah sorang budak tu tak tahu macam mana nak makan ayam....dia tengok jer...salah sorang kawan aku tegurlah budak tu , makan jelah guna tangan ...mak oi selekeh giler dia makan ...bila ditanya dia tak pernah makan ayam kfc apatah lagi masuk kfc....Ya Allah! ada lagi ke orang macam nie...betul-betul dia makan ..dua-dua tangan dia berlumurkan sos ...pipi tak payah citerlah...rasa geli bertukar menjadi simpati....kesian dia...tapi memang kesian...dia duduk ngan bapa tiri dia yang dah kawin lain ...ibu dan ayahnya dah meninggal dunia sebab kanser hati ...paham -paham ajelah duduk ngan orang lain ...pakaian dia pun tak terurus...budak nipun sakit kanser juga....dalam kelas suker tidur dan kadangkala terkencing...dia tak menahan rasa nak kencing tu...hari itu kami betul-betul insaf ....mungkin sesetengah budak itu buat sesuatu bersebab...selami mereka bukan memarahi mereka dengan melulu...cuba menyelami hati mereka...kekasaran bukan satu jalan yang terbaik...tapi dalam kelembutan perlu ada ketegasan agar ada rasa hormat diantara guru dan anak didiknya ....bukan mudah tugas seorang guru itu... kita yang menentukan samaada kita hanya kerja hujung bulan masuk gaji atau sebaliknya...namun kita sebagai insan di muka bumi ini perlu lihat saper di sekeliling kita ...akhirnya aku tersenyum puas , rasa bersalah ku sedikit sebanyak terbayar jua bila terlihat senyuman manis terukir di muka anak -anak comel ini....tapi perjuangan aku belum berakhir lagi...misi ini aku akan teruskan setiap tahun . Insya Allah walaupun sekelumit cuma ....
ni lirik yg memikat hati aku dan suami
walaupun dalam dialek kelantan, ianya cukup mendalam dan mengusik hati sesiapa yg mendengar nya...

kredit utk isteri papa, utk papa, utk guru2 dan pendidik diluar sana..
yg berusaha tanpa mengenal erti jemu..
wl sesekali kedengaran jua suara2 sinis yg memedihkan telinga..

26 ulasan:

NoorSham berkata...

Huuu huuuu...huuu....

Tapi kekadang tu ramai yang tidak mengerti pengorbanan guru....

Sham selalu cuba memahami masalah isteri bila balik dari sekolah.

Mak Su berkata...

terharu :(

saya harap semua guru2 dirahmati Tuhan :)

Mohd Ariff Yaakub berkata...

ayah kita kesat airmata masa mulo2 dgr hok Bangkit Asal Part 1..

" Loni ambo gaji beribu..nak balas jasa ayoh tak pade "

**Teringat pulok lagu Pesan Mak

Sufi Idany berkata...

Saya aminkan doa Mak Su.... terima kasih...

erm... hanya yang melalui rentetan yang berliku faham dan dekat dengan cerita sebegini.

malas nak ulas panjang.... nak abihkan entry akak kali ni pun terasa pedih di tubik mata... apapun semua itu dah jadi satu kenangan yang tak akan mudah utk di lupakan dan pasti tidak akan dilupakan.... pengalaman yang mendewasakan.

azza_irah berkata...

sham, maksu, ariff, ida..
tkaseh..

myzatulHanim berkata...

tharu mmbaca entry kali ni..
bangga dgn guru yg mmpunyai smgt yg kuat..:)

Suzi berkata...

sedihlah azza...
dalam kita hidup senang lenang..masih ramai yg pelukan bantuan utk hidup...

azza_irah berkata...

anim..
bagus kan isteri papa tu..

azza_irah berkata...

suzi..
kadang2 kita tak bsyukurkan dengan apa yg kita ada rini..sedangkan ramai lagi yg nasibnya tidak sebaik kita..

Eazy Izzuddin berkata...

wow....
pjg nyer entry....
=)

tapi entry yg bermakna.....
therharu....
=)

HaNyA aKu.....hAnI berkata...

Assalamualaikum kak....
Welcome... ;D
Hani org baru kat sini,so banyak benda yg Hani tak tau....nak balas komen akak pun Hani tak tau nak tekan mana....hehe....
Nanti,kalau ade ape2 problem ngan blog Hani,Hani leh mintak akak tolong kan??kalau akak tak kisah la nak explain kat Hani...
;)

kakchik berkata...

azza - sedihnya hati, jatuh doh air mato... lagu ni la hok kakchik suko, bui ko adik-adik denga wak jjadi bekale bilo dewaso...

haling yazid meme jeligho... pehe bena susoh senaey oghe kalu nak bejayo

Bangkit Asal Part 1 pun bagus azza

azza_irah berkata...

eazy..
mmg panjang..hy yg baca je paham...yg ramainya masuk tgk tajuk je..hehe

hani..
buleh..ty je apa2..insya allah apa yg akak tahu kita share kan..

kakchik..
mmg kak..jatuh airmata dgr lagu ni..

::CeK LaLa:: berkata...

rasa terkesan sgt N3 akak kali ni...
Walopon lala bukan dari kalangan pendidik, tapi lala amat kagum dgn pendidik yang berhati mulia mcm isteri papa tu...
lagu dikir tu pon lala suke!!
nnt nak tny kwn lala, dia org klate.. mesti dia tau lagu ni..
hehhehe...

azza_irah berkata...

la yg manis..
cb dengar lagu tu..
mmg tersentuh sgt2...

papa-itam berkata...

kesusahan banyak mengajar kita erti hidup...kenal diri kita dan kenal orang yg berada disekeliling kita..

Andai hari ini kita diatas jangan pulak kita lupa siapa kita satu ketika dulu...bangun dari kesusahan dan memperolehi kejayaan satu ke manisan...

Buat Azza dan semua..salam perkenalan ukhwah berpanjangan

..kisah yg dipaparkan bukan utk membangga kan diri sendiri...apa tah lagi utk mencari nama...hanya sekadar utk menyedarkan diri sendiri yg sering alpa dengan apa yg ada...

~~umi & papa~~

zino berkata...

amboi panjang nya.. tak berjaya nak menghabiskan bacaan hehe

dikir barat tu kalau di lagukan baru boleh paham hehe

cendawanintim berkata...

Saya pon mengharapkan guru2 sekalian di rahmati Allah Taala selalu..amin..

cayok...cayok..didik ler anak bangsamu dengan seikhlas mungkin wahai guru2 sekalian..

**doa diatas tidak ada kena mengena mengenangkan bopren pertama dulu adalah guru!!!hiks!

Brahimnyior berkata...

Azza,
Lagu Dikir Halim yang terkesan pada saya ialah lagu Tupai..

Baru-baru ini, kami buat ops selipar, sebab ramai sangat pelajar sengaja berselipar datang ke sekolah, bukan kerana kasut koyak, tapi ambil mudah.
Alasannya, semua boleh dijangka. Kasut basah, lewat bangun bla..bla...
Saya hanya consider yang luka di kaki.
Yang lain, selipar dirampas. Sejak dua hari lalu, semua pelajar sudah berkasut sekolah semula...
Guru kena tegas, kalau tidak kena buli...

Cikgooden ...(Selumbar Emas). berkata...

pernah juga aku kena perli...cikgu makan gaji buta!.


ceh.ikut sedap dia ja nak kata apa.Dikir barat, aku minat. Masa belajar dulu, ada kawan cukup top bedikir....sekarang ni cikgu jugak..selalu masuk tivi..budak kelantan.

♥miss zaza♥ berkata...

i noe this dikir barat song akak
mmg best
mmg terharu
;(

ONE ZABA berkata...

jgn pandang ke belakang..... pandang terus ke hadapan..... tak de sesiapa yg akan mengambil berat alam pendidik ni, melainkan kita sesama kita....

ahakk..ahakkk... letih jugak baca karangan baru azza ni. Lenguh jari scroll.

Shifu67 berkata...

mlm tadi aku edit gambar lama, pic 1990... barangkali tahun terpenting dlm hidup aku, kahwin. Tak ada sesiapa pun yg dtg, hanya dihantar kawan2 sekolah. Memulakan kehidupan serba payah, maklumlah ketika tu hanya C2...stop.

Mlm tadi gak... bila tengok gambar tu, teringat cerita2 lama... emmm... dlm hidup kita ni sebenarnya ada terlalu banyak perkara yg hanya kita mengerti!

(AKU PUN DAH JADI MELANKOLIK LA PULAKK)

Eida berkata...

salam....
fuhh...sedih... berkaca mata menahan sebak didada ketika baca kisah itu...
semoga menjadi teladan buat kita semua... menghargai profesion/jasa guru dlm mendidik anak bangsa.

Kamsiah berkata...

walaupun lucu lirik dikir barat tu
tp penuh makna...
(lama tak kecek kelate
bila baca,gelak sorg2)

CT Delima berkata...

sedih nya ayat2 tu..tergenang airmata..bukan apa terasa susahnya ibubapa kita dulu dan susahnya diri kita juga untuk sampai ketahap yg lebih tinggi begini.sedih kalau nak ingat2 kan.pengorbanan ibubapa dan cikgu tu tiada tolok bandingnya..tampa dia.. kita x kenal segala huruf dan angka.