Hati-hati yang berdetik..

16 Feb 2009

malang...kewarasan..matahati..

sy memandu mengikuti kereta seorang teman guru. sama2 ingin pulang ke rumah yang berada di taman yang sama. 500 meter lagi jarak untuk sampai ke rumah, sekelip mata...terjerit sy di belakang keretanya. terpaku. azi pemilik Myvi adalah rakan sejawat ..manakala pemilik Altis adalah jiran satu taman.

sy lihat azi terkedu. mukanya pucat dan cemas. yg kedengaran hanya ayat ..

..'sy bayar, sy bayar'..

nak bayar?...dengan begitu punya teruk impak di keretanya, tak terbayar. sy minta dia jgn cakap apa2 pada jiran berbangsa Cina itu dan telefon suaminya. sy cb hubungi abang yang berada di ofis utk ke tempat kemalangan kerana terasa kecut juga melihatkan hanya kami berdua saja Melayu, perempuan pulak tu. Jiran berbangsa Cina tu ntah dari mana datang kaum kerabatnya, sekejap je dah penuh mengelilingi kereta.


kehadiran abg memberi sedikit kelegaan sebenarnya kepada azi. tergambar wajahnya yang resah amat. suaminya masih belum tiba dari Kulim. sekurang2 sy dan abg ada disitu sebagai kekuatan dan menemani dia sementara semakin ramai rakan2 pemilik Altis bertanya itu ini. abg bercakap bagi pihak azi sementara suami azi dalam perjalanan.

kehadiran suami azi sejam kemudian sememangnya membuatkan wajah azi yang pucat kembali memerah. sy tahu dia cemas. berkali2 dia mengulang ayat yang sama..'silap sy k'irah, silap sy..'.

apa nak dikata, dah terjadi pun. malang tidak berbau. inilah dinamakan dugaan, menguji sejauh kebijaksaan dan ketenangan berhadapan dengan kecemasan. sejauhmana ketahanan dan kematangan kita menangani sesuatu situasi. juga menguji sejauh mana kewajaran dan kewarasan kita berfikir dalam mengambil keputusan.

sewaktu klik sana sini petang td, sy terjumpa sesuatu disini..sedikit panduan jika kita terlibat dalam kemalangan, apa yang patut dilakukan dan apa yang patut dielakkan. semoga sedikit sebanyak ia boleh membantu sy dan teman2 di luar sana.




..setiap sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah yang tidak nampak di matakasar, tetapi terserlah nyata di matahati...terasa banyaknya kejadian di luar jangka pada hari ini..

32 ulasan:

tiny laiman berkata...

Azza, bukan kita minta terjadi mcm ni kan? Semua pun orang tak nak apalagi kawan azza tu..kesian kat dia nasib baik azza dan suami ada kat sana tak le dia rasa beban sorg2..salam kat kawan azza bagitau kat dia sabar..

azza_irah berkata...

tiny..
iya...kebetulan tadi balik follow keta dia..nak jd kan..takdir..

Daddy Cool berkata...

Kat mana nih? Depan billion kota permai ka?

Luth Textile berkata...

kak,
drive carefully.. 4 me too..

azza_irah berkata...

ddy..
alma...500 meter nak smpai umah..

luth..
yup...tq...luth pun hati2 yang..

@LiYaNNuaR berkata...

thanks, kak... sya penah jugak kena camnih... mujur tsagat sikit ajo... dan pmilik iswara itu hanya mampu tsenyum mlihat kelalai sya... mujur iswara itu tak kemek segala... hanya ado sedikit calitan warna kulit sang kancil sya... ijau la jugakkk... so, settle di situ... tiada sebarang kes polis dan kacauganggu di situ... aman gitu...

kemudian... iswara arwah pula disondol oleh innova... di saat panas terik... sang hindraf mula menyalahi sya.. pd hal... terang2 sya sudah bg signal... dia panggil abg dia... sya panggil che'aben sya... penyudah cerita... mujur dia sanggup tanggungrugi... dan... sebuah pintu iswara tpaksa ditukar... apa pon.. memori tetap memori... fobia jugakkk... mujur masih dalam kawasan tmn perumahan... tak dpt bayangkan.. kalau tjadi di tengah2 kesesakan lalulintas ataupun di highway... seriauuuuu... tawakal pd Allah...

@LiYaNNuaR berkata...

*kelalai = kelalaian

azza_irah berkata...

liyan..
memang fobia bila terkena pd diri sndiri. akak yg kena sikit depan skolah aritu pun tak berani keluar kereta, apatah lagi kwn akak td. mmg teruk keta dia. dah la kwsn tu kwsn cina..mmg takdir sgt td akak n abg ada skali..sian sgt tgk dia..
peringatan utk kita semua kan..

aNIe berkata...

Salam azza...malang kalau nak berlaku tak siapa nak tau...tu sebab orang kata...malang tak berbau...bukan kita nak jadi camtu...nasib baik ada abg azza...kalau tak kesian jugak kat azi tu...

azza_irah berkata...

anie..
hanya itu yang mampu aza n abg tolong..kl kena kat kita tak tahu cmna kan..

esok tak tahu lah..mgkin azi g skolah tmpang keta aza kut..

BEiB berkata...

tajuk yang memberi seribu makna pada mereka yang terlibat.. secara langsung atau tidak...
menginsafkan..

azza_irah berkata...

cikgu beib..
terpulang pada yang membaca bagaimana setiap patah ayat itu ditafsirkan. setiap orang lain penerimaan dan penilaian, lain pemahaman dan tindakan. dari kelainan dan variasi yang tercipta itulah menjadikan hidup ini tidak membosankan dan penuh berwarna-warni.

Rashid berkata...

Sesuatu di luar jangkaan memang sentiasa menghampiri kita ..

Moga kita bersedia untuk menghadapi sesuatu yang sememangnya tak dapat kita elakkan.. dan sememangnya di luar kemampuan kita.

azza_irah berkata...

cikgu rashid....
iya..banyak kemungkinan yang lgsg tak terpikir..siapa kita utk menidakkan kuasa Tuhan...pasti yang terbaik utk semua umatNya..

Suzi berkata...

salam azza...
maaflah dah lama tak ziarah ....kemas rumah mcm tak siap2 je ...bilalah nak siap mmmm...
alhamdulillah, nas pun dah dpt rumah ye...nampak seronok je dia hihihi...
simpati dgn kawan azza tu...moga2 dia tabah...memang dah takdir ye...kalau dia sorang2 je dah tentu lagi panik. lagi2 yg belah sana tu ramai dan berlainan kaum lak...kan?

ONE ZABA berkata...

adat la tu.... bawak kreta tak sah la kalau tak mencium atau dicium kreta org lain. hasilnya....buat kita lebih berwaspada.

pesan kat sahabat tu. walau apa terjadi jgn sesekali cepat mengaku salah dlm bab kemalangan ni. biarpun memang kita yang salah. kalau boleh marah pulak kat org yg kita langgar tu..heeee...heeee.

azza_irah berkata...

suzi ...
salam suzi...
ooo hias umah ek..patut lama tak nampak..hehe...
nas dah dpt umah ek...suzi dah jmpa dia ek..tolong tengok2 kn dia ya suzi..masih mentah.,..

mmg sian ngn kwn tu..dia panik sgt..nak buat camna kan..takdir..

azza_irah berkata...

abe 1...
kawan tu mmg panik sgt..siap ckp nak bayar lagi..kalau tengok pada kemeknya mmg jenuh le nak bayar. tapi alhamdulillah dh sttle sume..repot n claim insuran..

[-suziey-] berkata...

setiap yg berlaku ade hikmah disebaliknya..

hai salm singgah :)

CT Delima berkata...

Azza..ct kalau CM bawak keta tu laju sikit dalam hati x henti beristifar setiap masa..tapi kdg2 tegur gak..jgn laju2 ank2 sume dalam keta ni..malang memang x berbau kan..tapi tu ler sampai skrg ct mmg fobia nak bwk keta hehehe

cendawanintim berkata...

lorrrrrrr, siannyer member tuh...

seb baik asben n asben dia datang membantu..kekadang kita tak tahu apa tindakan bangsa asing ni..

ILA berkata...

firstly..apa yg pertama saya nmpak..bab pasal pic's..that y ari tu ada someone tanya pasal bab 'edit' tu..hihikk :p

tahun lepas ila ada 2 pgalaman melanggar kereta orang...yg paling ngeri langgar keta mesc.time tu rasa nak pengsan & mcm2 ada..
sesungguhnya apa yg terjadi cukup mberikan pgajaran buat diri:(

azza_irah berkata...

suziey..
tkasih singgah disini..salam kenal..
peringatan utk kita agar lebih bhati2..


CT Delima...
malang yang datang tak diduga kan CT..kadang2 kita beringat tapi terkena jugak sb kecuaian orang lain..

cendawanintim ...
yup laling..sb tu kita cal asben kita suh mai...


ILA ...
ehekss..tq kpd yg menurunkan ilmu itu. toceee..
aza penah skali je..langgar blkanag vios depan skolah..sttle situ..byr dia 150rm..

naz ilyn berkata...

salam...
biasalah kita orang perempuan ni kalau bawa kereta dan berlalu kemalangan terus kecut perut dan terang2 ngaku salah...

suami akak memang beri tip kalau berlaku kemalangan atau sebagainya supaya sentiasa berjaga-jaga.

pertama sekali jangan keluar dari kereta walau apa pun yang terjadi... kalau orang yang terlibat sama datang marah2 jangan keluar dan kunci pintu.

ke duanya call siapa2 kenalan atau suami atau saudara mara yang terdekat kalau mereka dah sampai barulah keluar.

p/s: sesekali datang blog azza panjang pulak kata-kata...hihihi

nurul iman berkata...

kak..kat situ mmg hot spot sket..careful gak utk akak next time(esp kak azi..)..byk kali pertumpahan darah blaku..")

azza_irah berkata...

kak naz..

hehhee..ni yg aza suka kl akak yg bg komen ni..sure panjang n bernas..kadangkala siap bpuisi ngn ayat2 yg indah. mmg aza suka sgt. jangan jemu ye akk datang ke blog aza..

iman..
bunyi pertumpahan darah tu macam seriau je...mmg beringt sgt ni..tgk situasi smlm rs gerun sbnrnya...

hati2 menulis...ada org duk bc blog iman tu..hehee

aliadijamina berkata...

sudah datang mau kasi komen..

hati-hati dijalanraya..
macam2 ada kat sana,
yang berjalan,berbasikal,bermotosikal
berkereta dan berlori serta berbas,
silap kawalan boleh terbabas,silalah semua kita berawas...
supaya selamat,masih bernafas.

jangan marah aaaaaaa

mountdweller berkata...

Kemalangan boleh menimpa sesiapa saja, di dalam apa-apa situasi dan pada bila-bila masa saja jika ditakdirkan.

Oleh sebab itu kita perlu bertenang dan redho. Jangan panik tidak tentu hala dan jangan berjanji apa-apa.

Brahimnyior berkata...

Kekadang xcident ni jadi tanpa diduga. Rancangan lain terjejas.

Camner akhirnya?

Syukur takde kemalangan jiwa..

Eazy Izzuddin berkata...

fuh!....
accident...
t drive carefully...
=)

Ryehanna berkata...

hoh?
saya pun baru jer wat entry ttg eksiden... terbabit dlm eksiden, tp alhamdulillah takde ape.. keta je kena langgar dgn org dr blakang

azza_irah berkata...

lia....
mmuahss..susah betul dia nak ami sini..


uncle mountdweller ...
iyalah..malang tak diduga kan uncle..kena lah redha..beringat..

ckgu izzuddin...
alhamulillah takde kemalangan jiwa..hanya kereta yg agak teruk. repot polis n claim insuran..

Eazy Izzuddin ...
tQ yang..


Ryehanna ...
ye ek..fobia tak yang..