Hati-hati yang berdetik..

1 Mac 2009

naif...setulus hati..

Mari mari mari..
Tangan sy diheret. Sy tinggalkan meja dan buku yang berselerak mengikut Nazeha yang menarik tangan sy.

Cikgu duduk sini ya…
Sini sini. Ok..sini ye..



Sy ikut arahannya smbil diperhatikan rakan2 lain.
Saya duduk di meja di sampingnya.

Dan dia..


Begini ye..
Ini ini..
Iyee…ini cikgu punya..


Dan mulalah jarinya menari pantas di atas kertas putih bersih itu..





sangat-sangat naif..kerdipkan matamu seketika..moga segala yang terlakar dan tersirat di kertas putih menjadikan diri sy, kamu dan mereka semakin matang menilai dan muhasabah diri dalam memahami dan membuat keputusan bila berdepan dengan satu2 situasi yang tidak kita duga..



Nazeha..
12 tahun..
Kategori : autisme..



sedikit info ciri2 autisme..

  • Bermasalah komunikasi (kelewatan dalam pertuturan)
  • Sukakan rutin
  • Sering berada dalam dunia tersendiri
  • Ekolalia (mengulangi kata-kata cikgu)
  • Cederakan diri sendiri
  • Kompulsif (tanpa tahu kesan)
  • Perasaan sayang yang keterlaluan pada sesuatu objek
  • Kerencatan bahasa
  • Masalah kefahaman
  • Kerencatan bahasa
  • Tidak suka disentuh
  • Bermasalah interaksi sosial
  • Pergerakan berulang-ulang
  • Kegagalan integrasi deria
  • Tidak suka bergaul
  • Boleh melihat tetapi tidak mengerti apa yang dilihat.
  • Suka elak pertentangan mata
  • Ketawa dengan tiba-tiba
  • Boleh mendengar tetapi berkelakuan seperti orang pekak
  • Menangis dan marah tanpa sebab
  • Suka meniru perkataan orang lain
  • Memegang tangan orang dewasa untuk memberi arahan
  • Tidak dapat melihat dengan jelas





..1 mac 2009...semoga ketenangan dan kedamaian kocak air dan lengguk ikan yang berenang di Pulau Payar memberi kekuatan dan kekentalan utk abg meneruskan lagi bakti dan usaha murni mencurah ilmu tanpa mengenal erti lelah dan jemu..doa dan semangat sebagai peneman..

TOT-Taman Laut...

jarak yang jauh bukan pemisah utk berkomunikasi, kadangkala ia membantu memarakkan lagi rasa rindu di hati..

39 ulasan:

Suzi berkata...

betul tu azza..sesekali berjauhan bagus juga...memupuk rindu...makin rindu...makin bertambah sayang...hihihi

Sufi Idany berkata...

Salam kak.... meruntun ati tgk lukisan nazeha,... cantik dengan lenggok bahasa tersendiri....

jauh tu jarak je kak, bukan yang akan memisahkan..... mcm akak sllu gtau ida... ada rindu padanya.... eheheh

aliadijamina berkata...

cantik lukisan dia...siap ngan details keronsang....
very talented...
bravo nazeha...

penjenayah.merah.jambu. berkata...

jauh mmg rindu..
hikhik..

pandai ye die melukis..
melukis dgn kasih syg tu..
:)

♥miss zaza♥ berkata...

mulianya hati nazeha
bertuahnya akak!
lukisan yang tulus dr hati =)

MaR~ berkata...

so sweet!!
tp nape cikgu azzanye sungguh tembam?
hahaha!

suke kate2 akhir akk, btoll. jarak yg jauh melahirkan bibit2 rindu~

hiks!! hv a nice weekend sis!

azza_irah berkata...

suzi..
selalu sgt dah abg keluar bkursus suzi..dah lali kata org..mmg rind sentiasa ada..hehee

idany..
mmg nazeha berbakat dengan cara dan gaya tersendiri da..

da..
mmg rindu padanya sentiasa ada..
tkasih kerana memahami dan berkongsi segala cerita dengan akak dari mula akak berblog sehingga kini..

alia..
tgk tang kerongsang tu lia...siap bilangan manik nya skali tau..mmg dia sgt2 detail..

azza_irah berkata...

penjenayah.merah.jambu...
melukis dengan aksih sayang tu akan terserlah jujurnya kan..

sehat ke yang..


miss zaza...
memang lukisan dia dari hati zaza...tahun dpn dia dah k sekolah menengah...sure akak rindukan dia..


MaR...
waaa....tu le psl..napa cikgunya tembam...ekekek...akak mmg makin tembam tau dikk...adehhh

psssttt...rindu kat sapa tuh yang..

nueeunlimited berkata...

salam..
cntknye lukisan 2..kita yg sempurna ni pon x tntu lg dpt melukis secantik n sedetail 2 kan???
sgt kagum lah...

mommy otai berkata...

akak...
gedabak kan brooch student akak lukis tu..kekehhh..
bagus betul die pndai lukis kan...
kalo bagi farah tkde jadik nye lukisan cenggitu..ahakss

Kamsiah berkata...

tentunya azza terharu...terkedu...menerima lukisan dari anak seistimewa itu...Sesungguhnya Allah menjadikan setiap insan ada keistimewaan tersendiri...

azza_irah berkata...

nuee..
salam yang..
setiap org ada keistimewaan kan..itulah keistimewaan dia..


mommy otai ...
brooch tu mmg gedabak farah...beso...heheee..



Kamsiah...
itu lah kak..setiap seorang dr murid2 sy mmg leh buat sesaapa pun terharu...

AiE bAhRi berkata...

Kak..
meruntun kalbu melihat lukisan yang dilukis oleh naziha..Bgitu ikhlas anak itu untuk menggembirakan hati cikgunya..

Miss Jaz berkata...

salam azza.jue tertarik ngan ayat2 terakhir dlm n3 u ni..jarak bukan pemisah kan???he..he...bleh menambah & menyemakkan lagi rindu dijiwa..he..he..sukanyer!!!rinnnduuunyer...rindu pada yg jauh dimata...tapi dekat dihati...hik..hik..hik..jiwangsss!!!jgn mare..sesekali jiwang...

Tie berkata...

Wow....pandainya dia lukis...!!

Bagi kak tie, sesungguhnya dia seorang yang istimewa...

Beruntunglah Azza...ada gak yang sudi melukis potret Azza.

azza_irah berkata...

AiE bAhRi...
hakikatnya mmg begitu aie..kehadiran mereka membahagiakan hati..


Miss Jaz ...
haaa jue...rindu kat sapa tuh..jauh di mata dekat di hati?..jeng jeng..tak lama lagi aza terima undangan ke...kekeke..


Kak Tie ..
dia akan melukis apa sj yg dilihatnya kak..dia suka sgt lukis katun2 animasi...mmg dh banyak koleksi kami kat kelas tu..ingt nak frame kan nnti..

UnGu VioLeT berkata...

mar selalu terharu dn sebak bila baca kisah tentang anak2 murid akak..

Idalara berkata...

anak2 begitu mempunyai cara yg tersendiri nak melahirkan isihati..ida hampir2 pernah menjadi ibutiri pada anak begini...tp jodoh tiada so..hnya tinggal kenangan..
berjauhan membuat kita tmbh mengenali kerinduan...dan menghargai kasihsayang..

Rashid berkata...

Terlalu sukar nak gambarkan perasaan kanak-kanak seperti nazeha semasa melukis gambar azza tu... yang pentingnya cikgu azzanya begitu disayangi sekali.

Azza.. tahniah!!

Eazy Izzuddin berkata...

cantik lukisan itu...
eazy lukis pon x selawaa itu...
=)

azza_irah berkata...

UnGu VioLeT ...
setiap seorang dr mereka punya kisah tersendiri mar..mmg sesiapa saja akan terharu bila mmembacanya..apatah lagi melalui saban hari bsama mereka..


Idalara ...
jodoh di tangan Tuhan kak..siapalah kita nak tentukan nya kan..
setiap kanak2 itu suci..kita belajar dr mereka setiap hari...



ckgu rashid...
terima kasih cikgu...sy manusia biasa..

Eazy Izzuddin ...
sgt comei kan eazy...kl akak lukis ntah apa yg jadi..hehee

Shifu67 berkata...

semalam kat KB Mall... ralit tengok pelukis tu buat karikatur... sekeping RM10 black n white, kalau colour RM20... nazeha boleh cari makan ni... cuma satu je dia tertinggal... tak de t%@& lalat kat atas bibir... hehehe

azza_irah berkata...

Shifu67 ...
masa dia lukis tu tangan kawe tutup mulut sebab duk ralit gelak..takut sembor je...hahaaa...

nazeha tu naif sgt..apa yg nampak didepan itu yg dilakar/diluahkan..ikhlas...macam org yg basuh keta arini..ehekksss

ryani berkata...

cantik nazeha lukis..kita yg normal ni pun xleh nak wat camtu

cendawanintim berkata...

cantik nazeha melukis...kreatif!

.::CeK LaLa::. berkata...

cantik nya lukisan anak murid akak..
Betull!! pandai dia melukis...
keronsang besar gabak! dengan tudung wat gaya camtu...
hehehhehe.. cumeLLL sgt!!!
Tapi.. tapi.. mana taik lalat pemanis cikgu azza?? hurmm.. mesti nazeha tak perasan... keh keh keh!

.::CeK LaLa::. berkata...

oppss!! Lufaa.. abg keyrol dh balik ke??
rindu rinduan lagi??

Eazy Izzuddin berkata...

salam akak..
ade awards untuk akak...

=)

nurul iman berkata...

tetb trgta kat nazeha..dah byk ari xdtg skolah..huhuhu

ILA berkata...

Sgat 'sweet' lukisan itu utk cikgunya yg 'sweet';)

diriku sedang tak keruan:(
Maafkan di atas kelewatan utk mampir ke sini...

ILA berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Desperado berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ONE ZABA berkata...

cuba azza lukis gamba dia pulak

Mak Su berkata...

apa khabar cikgu?

LayarLara berkata...

sungguh pun gitu pandai plak dia melukis..

hatiku sayu (tetiba je!)

azza_irah berkata...

ryani ...
itulah anugerah Ilahi utk dorang ryani..


cendawanintim...
kita talleh lukis gitu kan laling...

eh jadi ek ngedate cuti skolah ni..hehhe


CeK LaLa...
tuh psl yang..dia lupa TL penyeri ckgu dia ni..hehee

abg kharul balik smlm...rindu sesangatttt...


Eazy Izzuddin ...
ye ke..tq...nnti akak g amik ek..


nurul iman...
bila nak pakai kasut baru?


ILA ...
takpe..tak memaksa utk sesapa jua ke sini..datang n pergi atas kerelaan hati...

ONE ZABA ...
sah jadi mcm org duk atas gunung tuh...hehee


Mak Su...
alhamdulillah sehat maksu..lama maksu tak k sini kan...


LayarLara ...
anugerah yg tak ternilai kan kak..

chEntA berkata...

walaupun mereka tidak seperti kita..
tp,jiwa dan kekentalan mereka lebih kuat dari kita..mereka adlah yg teristimewa..dan anda seorang guru yg istimewa..nnt bleh kOngsi tips ye mcm mn handle knk2 ini..~

azza_irah berkata...

chenta..
saam chenta..
insya allah boleh saja..chenta pun pendidik ya..

KakChik berkata...

pandainya nazeha melukis, memang nampak macam azza. gaya duduk atas meja pun serupa.

inilah tandanya cikgu pandai mengajar.