Hati-hati yang berdetik..

28 Jun 2009

..aku gatal..??

salam sejahtera kepada semua..





Selasa(23 jun) 9.30pm..
Terasa merenyam2...disusuli dengan bintik2 merah seperti gigitan nyamuk yang akhirnya membengkak merah sehingga selebar telapak tangan. Gatal dan miangnya Tuhan sahaja yang tahu.






Rabu(24 Jun) 8.30am..
Gagahi juga ke sekolah sebelum meminta kebenaran keluar ke klinik.
tangan dihulur, dengan sekali pandang, sepatah perkataan keluar dari bibir doktor itu; 'alergy'. satu jawapan yang sudah sy jangka. mengadap komputer, menaip 3 4 patah perkataan dan terus berkata..


ok..siap..boleh tunggu di luar ya...

seperti biasa..menanti nama dipanggil sambil menahan gatal, duit dihulur dan ubat bertukar tangan. masuk ke kereta terus ubat sebesar biji sawi itu sy telan. besar harapan agar gatal ini cepat hilang.



malangnya...sepanjang malam sy menanggung gatal yang amat sangat. tak tertahan. ubat sapu yang diberi doktor pada siang harinya, jam 10 malam dah habis sy gunakan. terasa sgt yang doktor itu hanya bergelar 'doktor'...tetapi tidak 'doktor' pada kepakaran atau mgkin tidak menggunakan sepenuhnya 'kedoktoran' yang beliau ada, sekadar melepas batuk di tangga.
dan malam itu...sy dan abg sama-sama berjaga...langsung tidak boleh lelap mata. badan teramat gatal, penuh dengan merah2 sebesar tapak tangan..dari leher sehingga ke hujung kaki.


Khamis(25 Jun) 10am..
dan hari ini..setelah bersengkang mata 2 malam..
alhamdulillah. akhirnya sy bertemu dengan 'doktor' yang benar2 'doktor'. terima kasih Rina(rakan sejawat) yang cadangkan beliau kepada sy. setelah selesai menguruskan segala urusan di kolam renang MPSP(terapi renang), sy dan Rina membuat temujanji dengan Doktor N. Nagappan, Doktor Pakar Kulit.



..acute urticaria..

itulah perkataan yang terpacul dari bibirnya.
segala yang sy harapkan dari seorang yang bergelar 'doktor' sy dapat dari beliau. meneliti..memeriksa...dengan suara yg lembut memberi penjelasan yang cukup meyakinkan...siap tunjuk gambar di komputer, buku tebal dimeja menjadi rujukan, satu persatu helaian diselak ditunjukkan pada sy contoh2 urticaria..punca..simptom..dan pantang larang yg harus sy ikuti beserta dengan nama dan kandungan didalam ubat yang harus sy ambil. rasanya inilah yang diharapkan oleh semua pesakit yang pergi ke klinik/hospital/pusat rawatan untuk mendapatkan rawatan/khidmat nasihat dari seorang 'doktor'.


8 biji loradatine..alhamdulillah 4 biji makan sy dah kembali pulih..


dan sehingga saat ini, baru 3 biji ubat yg sy telan, alhamdulillah...sy telah kembali selesa meneruskan rutin seharian. tkasih doktor..kredit utk anda kerana menyelesakan kembali emosi dan fizikal sy...melancarkan kembali urusan harian sy..supaya mampu sy melangsaikan kerja dan amanah yang tertangguh.

sedikit pesan beliau..
buat masa sekarang hadkan mengambil;
  • tomato
  • ikan masin
  • telur putih
  • jus orange
  • makanan(ikan) dlm tin
  • minyak angin

baik bos...!

anda juga boleh melayari website dibawah untuk mengetahui maklumat tentang urticaria dari segi rupa bentuk, bagaimana terjadi dan langkah mengatasinya.

1. wsite urticaria 1
2. wsite urticaria 2
3.
wsite urticaria 3
4.
wsite urticaria 4
5. loradatine


sangat-sangat gatal........!!!



terima kasih utk abg..yang sabar dengan karenah sy..
juga utk teman yang dekat dihati..kerana sentiasa ada menenangkan hati..
biar masa menentu segalanya..
lebih baik begini..kerana Tuhan itu Maha Adil..
moga sy dan insan2 ini..sentiasa dalam lindungan dan peliharaan Allah swt selalu...
hari ini , esok dan selamanya..

33 ulasan:

Daddy Cool berkata...

Salam....

Uik...teruk tuh, allergic ke?
Macam kelopak garam pun ader...
Harap-harap kembali gebu la yer...!
Eh...kembali sembuh la yer!

azza_irah berkata...

ddy..
dh makin ok dh..arini ubat ke 4...alhamdulillah...dah boleh menggedik balik..ehehhh..

Kamsiah berkata...

la...ingatkan gatal apa tadi...tajuk sikit punya confius la hehe...azza alergi terhadap banyak benda ya?

azza_irah berkata...

kak kamsiah..
tak penah lak alergy selama ni kak,..tiba2 je..doktor kata urticaria tak smstinya alergy..mgkin sb virus yg masuk ke dlm darah kita..

NoRT berkata...

jaga makan tuh!!!

Luth Textile berkata...

sian kak..
makan byk sgt tuh..

erm..
sy pn alergic kak
ni mata tgh gatal, td makan udang

ummu_hanis berkata...

aduh. ummu pon ada masalah kegatalan jugak. yg kekal pulak tu. sejak lahir anak pertama 9 taon dulu. sinus. seksa tu. die menyerang hidung telinga dan kepala. kalau kene mmg tak boleh tido. sabo je la.

Shifu67 berkata...

ada laaa yg nak kena kurantin nii... silap2 sekolah kena tutup ni.... hehehe

ONE ZABA berkata...

ingat masa kecik-kecik dulu...
kalau kena gitu bapak ambik jala ikan. jampi-jampi sikit.... sental kat serata badan.
alhamdulillah... mujarab.
itu dulu-dulu...makanan tak tercemar.
sekarang ni....kena hati-hati pulak nak makan.

azza_irah berkata...

Nort...
tkasih...tgh jaga2 ni..hehee

Luth..
alergik udang ke..rugi...ehehe/..akak makan je..gatal kang kita cari doktor..hehe

ummu..
gitu lak ke..iskk..sian...seksa kan nanggung gatal ni..merenyam sy 2 malam tuh..

shifu..
dushhhhhhh...
beh nya kl ckgu sakit skolah cuti..behhhh...

ckgu 1..
org dulu2 makan apa pun ok..
kita skrg silap sikit abih la..tapi ni bukan kes silap makan..apa ntah...gedik sgt kut...ekeke

BEiB berkata...

Gatal..?
Hmmm....elakkan gatalgelenyaa...heheheh....ia lebih serius dari acute urticaria.
Apa apa pun moga bertambah sihat dan sejahtera.
Tenang menghadapi dugaan.
Senang menjalani kehidupan.
Berkat doa insan-insan yang dekat dihati...

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

moga sembuh sperti skalo...

azza_irah berkata...

cikgu Beib..
tkasih..
berkat doa insan2 yang punya hati..alhamdulillah semuanya semakin pulih. hati juga semakin ceria...taknak ingta yang pedih2..nak hati ni tenang dan bahagia sntiasa..mg ckgu jua begitu..

azza_irah berkata...

cikgu oden..
tkasih..
demo mmg sahabat yg prihatin..

NoRT berkata...

p klinik kulit kat bandar perda ye

Rashid berkata...

Syukur.. azza dah kembali baik.

Dr ni pelbagai le azza. Dr pakar adalah sebaiknya bila dah sampai tahap 'tak tertahan' lagi.. sebagaimana yg azza alami tu.

Syukur setakat ini banyak serasi ngan dr dengan izinNya.. baik dr kerajaan mahupun swasta.

azza_irah berkata...

Nort..
berhampiran cr4..tau ek...ehhehe

cikgu rashid..
alhamdulillah lah..serasi agaknya dgn Dr tu..mnta2 biarlh kali ni je kena gatal bgtu..tk tertahan..

anaklaut berkata...

salam...

alhamdulillah dah semakin baik.

[yAN!e][pUTraJAya] berkata...

semoga cepat sembuh kak azza.....

=)

TE-ARE |DIAMOND|™ berkata...

slalu camtu lah k.azza bile g klinik... doc juz check skit2, tulis2, tunggu luar & ambik ubat... cubalah explain details kan ttg sakit kita... conversation tu bknnya free, byr gak... anywy, baguslah kak azza dah jumpe ngan pakar kulit tu... moge sembuh sepenuhnya ya... InsyaAllah

azza_irah berkata...

anak laut...
alhamdulillah..kita diuji dari pelbagai sudut dan bentuk kan..

yanie..
tkasih yang...yanie pun jaga diri leklok tau..

tehah..
pengajaran bg akak jugak. tak sume bnda yg kita nak akan kita dapat dengan mudah..byk proses kn dilalui...skrg alhamdulillah..

INTAN RH berkata...

Salam ziarah, tertarik bc entri psl gatal ni sbb sy pun tgh mengalami benda yg serupa, sejak bulan Mac lps. Dah tak larat nak mkn ubat, nak sapu ubat. Hilang sehari dua, pastu ada smula. Kena jadi vegetarian gaknya, br ok...

azza_irah berkata...

salam intan..
dari mac?..lama tu..sy hanya 2 malam dah tak tahan.
intan tak pegi jmpa pakar kulit?..
menurut pakar yg sy jmpa tu..ada virus dlm darah. ubat sapu tak bkesan ianya dlm darah bukan luaran. naik merah, kita sapu ubat, hilang dan naik tmpat bukan dsebabkan ubat sapu tu..tapi sb virus.

sy rs better intan cari pakar kulit..jgn biarkan makin melarat.
kl urticaria..sy punya acute...ada juga chronic urticaria..yg amik masa berbulan. lebih baik intan cepat btindak..

NoRT berkata...

ermmm...pasal mcm pnah tgok je signboard kaler kuning tuh....dekat klinik pakar kanak2 tu ye? pepun,moga sembuh da

azza_irah berkata...

nort..
ehehhe..pandai...
nama pun org penang ye..
pakar kanak2 n pakar kulit..dekat dengan cr4..

alhamdulillah..dh sembuh..

Suzi berkata...

salam azza,
alahai kesiannya...tengok pun mcm ngeri je..tentu teramat gatal tu...
Alhamdulillah dah sembuh...ikut nasihat doktor tu tau! take care!

kat sini memang tengah sale mid year...mana2 sale... tapi kalau nak convert duit kita mahal juga harganya...
saya pun tengah kumpul2 barang yg nak dibawa balik...hihihi...

Tukang cerita berkata...

Salam kak...
baca tajuk, confius saja..:)
apapun, Alhamdulillah...akak sudah ok...
:)

azza_irah berkata...

suzi..
tu la..
tadi chat ngn nas..mahal nya rasa..tgk la ujung tahun nti kut ada sale utk krismas kan..

alhamdulillah dh ok dah suzi..merenyam nya wktu Tuhan je tahu..

Nurul..
hehe..saja nak bg konpius,..
skrg dah makin ok nurul..

ashley berkata...

ezza ni jadi cam anak akak juga la..
tak leh makan tak kena..

azza_irah berkata...

kak dayah..
ni bukan sb makan tak kena kak..azza pun tak tau sb apa..makan mcm biasa je..

chimera berkata...

uih.. tomato pun boleh jadi punca jugak ya...

azza_irah berkata...

chime..
tak tahu la punca atau tak..cm doktor suh elakkan dulu mengambil tomato..

nurdaniella berkata...

salam azza.. lama benar akak tak ke mari.. huhu.. mujur ada cik mozilla nih.. dapat jugak akak menerjah masuk ke blog nih.. kalau nak diharapkan pada cik IE, asyik la 'operation aborted' sebelum sempat baca tajuk n3..