Hati-hati yang berdetik..

8 Sep 2009

Saya, UPSR, Sejarah dan Tangga..


salam sejahtera untuk semua..



hari ini UPSR..
pasti anak-anak ini sangat gementar. terimbas saat2 dulu sewaktu kita menduduki peperiksaan. sejuk kaki tangan, dalam hati hanya Tuhan yang tahu. namun gementar kita, resah lagi hati ibu dan ayah. pasti saja mereka tidak menang tangan menyiapkan segala keperluan anak dari malam apatah lagi pagi menjelang peperiksaan. sudah pasti itu akan menjadi keutamaan, yang lain2 boleh 'KIV' dahulu.
moga anak-anak ini akan menjadi seorang yang 'kuat' selama 3 hari ini sebelum mereka 'merdeka' untuk seketika sementara menanti kaki melangkah ke alam menengah.




Sy sebagai Pengawas Peperiksaan..

dalam kalut anak n ibu ayah ini, sy dan ratusan lagi cikgu-ckgu lain juga kalut untuk ke tempat peperiksaan seawal pagi tadi. mata sedikit bengkak, akibat langsung tidak tidur malam tadi. begitu juga abang. silapnya sy sendiri, akibat dilayan mata tidak mengantuk, menonton tv sehingga ke sahur. sudahnya sewaktu memandang cermin untuk menyiapkan diri, mata agak sembab dan merah. terpaksa lah ditebalkan celak dan eyeshadow agar mata sedikit galak dan bersinar. Moral..paksa diri/mata utk rehat/pejam seketika ..

Tangga..
sy bertugas di Bilik 4, di salah sebuah pusat peperiksaan di BM. bilik itu berada di tingkat dua, sy terpaksa menaiki tangga lebih setingkat dari teman-teman lain. satu senaman di bulan puasa.



...dan tangga lagi..
beratus murid menanti untuk masuk ke dalam dewan untuk menduduki Kertas 022 - Bahasa Melayu Penulisan. sy berjalan pantas dari bilik Ketua Pengawas menuju ke tangga sebelum sampai ke Bilik 4. terpaksa menyelit di tengah puluhan murid yang berdebar2 melihat sy mengelek kertas peperiksaan di tangan kiri. tangga pertama kaki kanan..kiri...kanan lagi....

...gedebukkk....!!!!


2 lutut dan 2 lengan rapat dan kejap di atas simen tangga.
kedengaran bunyi-bunyi di belakang, mungkin gelak mungkin terkejut. terasa ada murid di belakang datang menolong...

...teacher...u ok aaaa...

cikgu tersembam..di belakangnya puluhan murid..
adeh...tangan kiri tak lepas memegang kertas soalan, tangan kanan macam terkehel..
paksa diri untuk bangun walau lutut sakit sangat..tanpa menoleh ke belakang sy meneruskan usaha menaiki tangga hingga ke bilik 4 dengan puluhan mata yang memandang...
dalam hati.............

makkkkkkkkkkk....malunyeeeeeeeeeeeee!!!!

adeh...


Sejarah..
hari ini...UPSR 2009.. Kertas Bahasa Melayu Penulisan.. 9.30am tersembam di depan puluhan murid.. ...lututku lebam..

Moral..
- nak melangkah tengok bawah sama..
- nak bergaya biar kena tempat dan masa..

- malam waktu tido..bukan on9..adehh..

- jangan ingat ngn budak 12 tahun anda tak akan malu..tebal 20 inci muka..adehhh..

- sungguh, sy tak pakai dah baju tu utk menghadiri apa2 majlis..

Muhasabah..
susah untuk mengaku kebenaran, namun disinilah silap sy dan sy akui. dalm seminggu ini 2 kali terlintas di fikiran..

' bagaimana kalau Si A, Si B dan Si C terjatuh longkang di kantin, atau tergolek tersembam di tangga? bagaimana reaksi mereka mengawal rasa malu? bagaimana riak muka mereka? adakah mereka akan senyum? akan hilangkah segala ayu anggun sopan santun yang turut dihayun sewaktu melangkah?

dan bila lintasan/bayangan itu hadir sy tersenyum sendiri..

astagfirullah...
sekelip mata Tuhan membalas nya..walau hanya dengan sekali sahaja lintasan di hati..

ampunkan aku Ya Allah..


....beritahu abg dan teman baikku...
sungguh takde rasa simpati...dushhhh..

24 ulasan:

Daddy Cool berkata...

Mak datuk....posing sakan sangat atas tangga...udah tertomos...Cian kepala lutut itu!

azza_irah berkata...

ddy..
ahahaaaa...nak test pala lutut ke simen tangga yang paling keras..ehehh..

maiyah berkata...

salam.. ngantuk lagik kot :D

azza_irah berkata...

maiyah..
ntah le..terpijak kain sebeno nya..hehhe...

ashley berkata...

MORAL tambahan : pesanan untuk tidur awal bukan sahaja untuk anak anak murid yang nak ambik periksa tetapi juga para PENGAWAS peperiksaan.....tak CELARU pinau ngan anak tangga!

AiE bAhRi berkata...

Salam kak azza..rindu la..lama tak jenguk ke sini.

Akak tersembam jatuh di tangga? tak cukup rehat tu..G rehat dulu..

NoRT berkata...

adoiiiiiiiiiiiii... patut ler

s h u berkata...

kain ala-ala siti nurhaliza?

shu paling takut kalau pakai kasut yg tingggi tinggi. pernah termasuk dlm lubang.. ahhahaha. kasut jer

azza_irah berkata...

kak hida..
ahaaa..betul tuh kak..jangan ingat badan kita ni muda sntiasa..huhuu..tua dh eden...mata tak tahan berjaga dh..

aie..
lama kita tak bertanya kabar kan..aie sehat ke..
smlm mmg tak cukup rehat aie..ni bangun sahur pun masih bersisa lagi 'kemengantukan' ni..ehhee..

azza_irah berkata...

nort...
ekekkeke..........malu wehhhhhh!!!!!!!

shu..
ehhehe...ntah le..kain tu kembang semacam kan...
kasut tumit tinggi lum penah wat hal lagi..harap2 jangan la shu..sb kain tersembam ke depan..kl sebab kasut akak takut tergolek terus sampai ke bawah je..hehee..

BEiB berkata...

Kalau masa dulu UPSR dihadiri untuk mencapai tangga kejayaan...
kini,
UPSR dihadiri menjadi tangga "kejatuhan"...hehehe..(maaf dengan izin)
Sejarah tu..
Mungkin baju tu tak sempat 'iron' kot atau jalannya sangat kontrol mengayuanggun depan budak?
Harap lutut ok..
Moral: Sejarah tidak ada dalam UPSR tetapi UPSR menjadi Sejarah.
*siapala teman baik awak yang takde rasa simpati tu...heheh..patutla Dushhh kuat-kuat kat depa...

azza_irah berkata...

Tangga..
tangga kejayaan dan kejatuhan secara diam...eheh..

Sejarah..
mana tau baju sy tak di iron..??..
betul le awk...ahaaaa...

Lutut..
'lebam' perkara biasa..kulit sy 'sensitif'..sikit pun akan tercalar..

Moral..
bukan setakat UPSR...akan ada lagi yang bakal menjadi 'sejarah'...

Teman baik..
ikut hati nak lepuk2 kuat2..sekeh puas2...

Tukang cerita berkata...

hehheeee....
lain kali kita berhati2 ek kak..
bukan akak saja, sy juga...

sy pun pnah tersebam masa konvo, tp bukanlah atas pentas...
maluuuuuuuu......
:P

Cikgooden (Selumbar Emas). berkata...

bila tak cukup tidur.....otak jadi celaru, konfius antara kaki kanan dan kiri. Akibatnya,.....ha ha ha..tangkap katak.

ONE ZABA berkata...

apasal tak mintak bebudak tu ambik gambar masa gedebukk tu...buat-buat la posing...muhahahaha!!!

opppss...sorryyy!!! tak boleh tahan.

Marzalina berkata...

laa..jatuh tangga..nasib baik lah tak apa2..jaga diri k kak..take care alwez..berhati2 masa melangkah..ehehe

~0~ berkata...

wah..glamer kejap...hehehhehe

azza_irah berkata...

nurul...
eheheh,...konvo sendiri tak penah..konvo adik dl kat KL penah..ahahaaa...kat care4 pun penah...huhuu..
tebolasssss...!!!..

cikgu odenn...
ehehhh..katak tak dapat..kawe hok lompat katak..eheheh..

cikgu 1...
waaaaaaa...jaaaatttttttttt....
tapi bukti kukuh pe kl ada gambar..ehekksss...

marzalina..
arini cukup hati2...
lagipun ramai beno org tolong peringat arini..hehee..

~O~..
takde kejap..tadi pun ada budak senyum sengeh lagi bila tgk muka kita...
waaa...malu....

Kak Zue berkata...

cikgu..dah okey ke lebam kat lutut tu..mujur tak serius lukanya yer. Alhamdulillah tak terjatuh banyak anak tangga. Lain kali nak naik tangga, kalau pakai baju kurung tu..angkat sikit kain tu..ehehe meleret memang boleh terpijak. Tak mengapa, kak long pun penah gak tersilap langkah dan tersungkur di tangga..

azza_irah berkata...

kak long...
eehhehe...kain tu kain lipat..mcm labuh sket kat depan..ntah le..nak cepat kalut2 leh terpijak lak..
ehhehe...kenangan jaga peksa...

Suzi berkata...

salam azza...alahai kesiannya. sakit dapat..malu pun dapat..adeh.
takpe azza, belajar dr pengalaman...hihihi...

azza_irah berkata...

suzi..
memang beringat sungguh dh lps kejadian itu..
jalan pun pelan2...langkah hati2 je..hehee..fobia..

Rashid berkata...

Azza, mula-mula baca tu rasa serius je. simpati.. tapi bila time baca kat , "malam waktu tido..bukan on9..adehh.." rasa lucu pula.

Tapi biasalakan seorang blogger selalu tidur lewat.

azza_irah berkata...

cikgu rashid..
eheh..takpe..pengajaran utk sy..

tak semstinya blogger kena tido lewat..yg salu tido lewat kerana excited ngadap laptop..samada dia baru kenal dunia internet..teruja dengan apa yg ada..
atau ada sstu/seseorang yg ditunggu di talian maya..sehingga sanggup bersengkang mata..