Hati-hati yang berdetik..

1 Mac 2011

Cikgu bukan nak mengorat Rafie laaa...









As Salam..

Lokasi : Kelas Pendidikan Khas
Situasi : Menulis BRM utk esok..
Watak : Cikgu dan anak murid..

Cikgu A : Hashila ada tak..
Saya : ada...jap..(menoleh ke kiri..ternampak Rafie...)
Ustazah Hashila ada tak..,bgtau Cikgu A nak jumpa..
..terkebil-kebil Rafie memandang sy dari jarak 50meter..sambil sebelah tangan menutup muka..

Saya : Ustazah Hashila ada takkkk...(sy mula rasa berangin..)
sy tunggu seminit...dia masih tak bangun dan tak bersuara langsung...terkebil-kebil..
Saya bangun...dengan pantas dia bangun sambil menutup muka...senyum tersipu-sipu ..menapak ke arah Ustazah Hashila dan beberapa orang guru lain..
sendeng sendeng...rapat-rapat gesel antara kerusi dan almari di belakang Ustazah... akhirnyaa....gelungsur masuk bawah meja sambil menutup mata...!!

Saya : RAFIEEE!!! Bangun sekarang...bgtau Ustazah skrg Cikgu A nak jumpa..
...dengan punggung tertonggeng...masukkan kepala ke bawah meja..kedua tangan menutup muka... (sayang sy tidak sempat hendak mengambil gambarnya tertonggeng seperti entry yang dulu)

Saya : Rafieeee...bangunnnnn...jangan mengadaaa ngadaaaa laaaa....
sy mula rasa geramm...
PAPPP...!!!...di punggung nya yang tertonggeng!!
Sedikit pedih di tapak tangan..tak juga berdiri...termendap di bawah meja.

Cikgu2 lain pakat masuk campur...

Cikgu B : ini cikgu laahhh...Rafie..bukan kawan Rafie...
Cikgu C : Rafie jangan mengada laa...napa jadi camtu tah..
Cikgu D : dengan Kak Irah memang dia takleh...sampai tak buat keje...
Cikgu E : makin melampau laaa dia...
bla bla blaaaa...

Itulah Rafie.
Itulah Rafie yang punya ke'malu'an yang sangat besar pada sy !!
Dia sangat2 malu pada sy. Entah kenapa jadi begini.
Sy pernah entrykan kisah MALU RAFIE ini di sedetikhati pada 22 Oktober 2010 beserta dengan gambarnya. Bagi yang mengikuti perjalanan anak-anak istimewa ini tentu pernah baca entry itu, bagaimana dia tak keluar2 dari bawah meja kerana malukan sy....haishhh..

cikgu bukan nak mengurat Rafie laaaa...aduiii...


~gambar dari entry Indah Bersamamu 22 Nov 210..


Sy tidak dapat mencari jawapan sebenarnya kenapa Rafie malu dengan sy, tidak dengan cikgu2 lain. Wahhhh...cikgu comeiii ke Rafieeee....iskkk..

Sudah 2 tahun masalah ini berlanjutan. Tiap kali sy memandangnya, dia akan tersipu-sipu lalu menutup muka. Jika sy tegur atau menghampirinya, haaa...ke bawah meja lah dia, menyorokkan muka dengan punggung tertonggeng.

~lagi gambar dari entry Indah Bersamamu..


Rafie baru berusia 10 tahun, darjah 4. Berada dalam kategori Perkembangan Lewat.
kumpulan Bijak(kumpulan 2) dalam kelas kami. Berwajah manis, mampu mengurus diri dan antara murid yang boleh diharap di dalam kelas. Banyak program Pusat Kokurikulum Penang telah dia hadiri mewakili sekolah seperti ke Langkawi dan Putrajaya.


~Program Pendidikan Luar Pendidikan Khas di Langkawi ..2010..


Kerenahnya memang mencuit hati walau kadangkala naik angin juga sy dan cikgu-cikgu lain. Segala tekanan dan penat hilang melihat aksinya, namun sy tahu ia satu tabiat yang tidak elok untuk dia. Sekarang tidak mengapa kerana dia malu pada sy..CIKGU nya...namun di hari muka..?

Lagipun, anak istimewa kebanyakan nya mempunyai nafsu tanpa dilindungi akal. Akal mereka lemah dan singkat. Inilah yang harus dibendung dari awal.
Sikap ini perlu dikikis kerana Rafie semakin membesar dan meningkat remaja. Dia harus ada keyakinan dan tanggungjawab pada diri. Dia harus berani. Rafie harus dididik agar menjadi 'cerdik' membezakan antara individu berlainan jantina, antara batasan seorang guru dan murid.

Jenuh sy tegur secara profesional(seorang guru), tidak berjaya. Nasihat dari guru lain juga tidak diendahkan. Seolah-olah sy cuba mengoratnya !! ermm...

Mungkin kerana anak ini murid istimewa, tahap pemahaman dan dan proses kognitif mereka terhad. Tahun ini sy tidak mengajarnya, dan sy rasa itu satu kesyukuran dan kelegaan yang teramat buat Rafie dari terus menahan malu tatkala melihat kelibat sy.

Hati sy tersenyum. Namun hati sy juga bergetar. Mengapa sampai begitu sekali beliau malu pada sy. Sungguh-sungguh hairan. Ngorat betul-betul kanggg....!!



info :
  • Perkembangan Lewat
  • Kerencatan akal ringan-bagi pembelajaran yang memakan masa selama 12 bulan, kanak-kanak ini dapat menerima 9 bulan pembelajaran dan mungkin ketinggalan 3 bulan lagi pembelajaran.
  • Pencapaian kemahiran 3M rendah
  • Tidak suka diberi tugasan yang banyak


~Usah mengeluh apabila anda dianugerahkan cahayamata yang 'istimewa'. Anggap mereka adalah hadiah teristimewa buat anda dan bukan bebanan. sungguh bertuah kerana anda menjadi salah seorang penerimanya. Jika betul cara membimbing dan menjaganya, ia tidak sesukar yang anda fikirkan~

~K.A Razhiyah~
Anugerah Guru Cemerlang Pendidikan Khas Peringkat Kebangsaan
Anugerah Guru Khas Kebangsaan sempena Anugerah Sinar Bestari 2005



..mereka hadiah..
..sy bangga sy seorang guru..

10 ulasan:

hazlin berkata...

Rafie masih seperti dulu.. tambah comel.. harap azza terus tabah mendidik insan istimewa ini...

azza_irah berkata...

Hazlin..

tkasih sudi jengah ke sini..
seronoknya azza rasa teman2 lama kembali bersapa..:))
sehat...?

Rafie tetap spt dulu..cuma makin tembam...hehee...
tkasih..moga kita semua terus diberi ketabahan ..:))

Shifu67 berkata...

Seolah-olah sy cuba mengoratnya....

errr... yg sebenarnya rafi yg nak mengorat cikgu ni kot... :)

azza_irah berkata...

Shifu67..

heheh...sebenarnya memang kann...
rafie saja la tuu...malu maluuu...hehee..

Tukang cerita berkata...

dia mmg 'ada hati' ngan kak azza kot....hihihihihiii....

azza_irah berkata...

Tukang Cerita..

hikss yang..akak rasa punn...eekkekeke...

Emy Omar berkata...

Kenapa dia malu dengan cikgu sendiri..mungkin cikgu dia ni comel sangat kot kak..sampai dia ada feeling kat cikgu hehehe

azza_irah berkata...

Emy Omar..

heheee..ni akak mula nak kembang2 ni...hehee...

takde lah Emy...sifat anak istimewa mmg begini..
nafsu mereka ada..cuma akal tak seiring utk bezakan antara rakan sebaya dan guru..

anak2 ni kita kena banyakkan sentuhan, peluk...kena sentuh...mgkin sb Rafie sbnrnya dh dewasa...malu kut bila dulu2 akak peluk2 dia...hehe..

ashley berkata...

Azza,
rasa lawak pun ada..tapi like you said..anak ini mungkin sudah mempunyai 'keinginan' terhadap jantina yang berlainan tetapi akal tidak dapat berfikir secara waras menyebabkan dia tidak tahu bagaimana nak mengawal diri...

tapi Azza...at least dia ada MALU..

ada juga orang yang diberi akal yang sempurna tapi jauuuuuuhhh sekali rasa MALU dari dirinya!!

azza_irah berkata...

ashley..

benar kak...malu itu membatas kan..kan..

anak-anak ini perlu dibelai dan didekati dgn cara yang betul..

macam arini..dr tempat duduknya sikit2 toleh..sikit toleh tgk sy...bila sy berpaling je kan..dia terus tutup mukaa...
seolah mcm nk kan perhatian dan kasih syg kita...