Hati-hati yang berdetik..

3 Mac 2011

Kelopak Sakura di Sepanjang Jalan Kenangan..

As Salam..





Sakura itu tiba lagi
merona wajah lirikan mata
hamparan nan indah bak sutera
berselang samar putih yang suci
taburan kelopak harum semerbak
menyalur sendu sekian lama
bertamu rindu melangkau jiwa

Sakura itu tiba lagi
mengetuk hati penuh rindu
mercik seri jalur pelangi
mengimbau jalan permainan kita dulu

Sakura itu tiba lagi
menguntum senyum ditiup angin
kelopakmu gugur menyapu pipi
ahhh...sungguh lembut sentuhan itu..

Sakura itu tiba lagi
ada bening jernih di tubir mata
jangan...jangan mengalir lagi
biarkan sakura ini menyembuh luka..
ukir lah senyum mu sayang..
dalam suci dan harum.. kelopak sakura..

pasti..
caturan Ilahi penenang rasa..


Sy pernah entrykan tentang kembangnya kelopak-kelopak hati sy melihat taburan indah kelopak ini menutupi hamparan rumput suatu ketika dahulu...pada 21 Oktober 2010..
dengan tajuk Biduk Lalu..

Semuanya meninggalkan kenangan yang indah..walau tersela jua garis-garis luka..
hidup memang begitu kan...perlu kan sesuatu utk sesekali mencabar hati..


Info gambar :
Gambar di atas adalah laluan ke lorong teratak kediaman sy.
dan hati sy memang kembang berbunga setiap kali deretan pokok-pokok ini mula berbunga indah di sepanjang jalan..
Sy menggelarkannya Kelopak Sakura di Sepanjang Jalan Kenangan....
kelopaknya gugur memenuhi jalan dan hamparan rumput...seperti hamparan sutera..
alangkah indah nya...jika hidup kita sentiasa begitu..


..jalan kenangan hanya tinggal kenangan..



17 ulasan:

Cikgooden berkata...

pokok apa ni azza?...

azza_irah berkata...

CikgoOden..

ntah..banyak ditanam di sepanjang jalan..
gmbr tu dlm taman menuju ke rumah..
kayu keras..tinggi..
bunga nya cantekk tauuu...
pink smaar samar n putih.
bila gugur...waahhh...kita lalu bawah nya kan...mcm kat oversea lakkss...hehee...

sgt touchingg...

Shifu67 berkata...

bunga sakura ada kat penang... wahh.. hait-hait... arigatoo

azza_irah berkata...

Shifu67..

haitttt...
tiramisu...nak oder sila mai BM :)) ..hehee...

Eazy Izzuddin berkata...

macam dekat luar negeri pun ada
;)

Kamsiah berkata...

azza...
bunga tu betul2 mcm sakura,kan...akka suka tgk yg kaler pink dan ungu...lebat smp tak nampak daun...kat penang banyak pokok ni...otw ke bumbung 5 jugak byk..
kat puspakom sp...tukang kebun cukup tak suka bunga ni sbb bila gugur..kena lenyek dek kereta...susah nak sapu...

azza_irah berkata...

Eazy Izzuddin..

tu le..cantik kannn..
akak suka bila lalu ngn keta kan..angin tiup..wahh...berterbangan kelopaknya ..sgt cantik..brangan duk kat oversea jap..hehe..

azza_irah berkata...

Kamsiah..

a'ah..sini sgt banyak pokok di kak..jd pagar di sepanjang jalan..
bunga nya lebat n berwarna..itu yg menarik perhatian...

purple..
pink..
putih...
iskk...mcm cite Korea je kann....

Ruziawati Bukhari berkata...

kak aza.. ada jugak bunga ni versi warna pinkkan? ada kat perumahan t kat temerloh ni tau! cantik....

azza_irah berkata...

Ruziawati Bukhari..

ada T..
pink...putih susu..ungu..
sangat cantik..
warna2 yang sgt lembut dan menenangkan..
jadi pokok yang berfungis utk meredup..di samping mengindahkan bahu jalan..

iskk..tiap kali akak tgk pokok ni berbunga...hati pasti terbuai..

.::CeK LaLa::. berkata...

Akak.. pokok2 tu ada kat dlm USM ni.. memang kalo musim dia.. sgt CANTIK tgk dia berguguran! bunga dia ade pink n putih..
Siap ade yg dok feeling2 amik gambar atas hamparan guguran kelopak bunga tu.
Tapi skang mcm dah tak kluar sgt kelopak bungan tu kat sini.. tp still ada. cuma tak byk mcm dulu..

azza_irah berkata...

Cek Lala..

akhirnya Cek Lala manis nih mai jugak jenguk akak...hehee..


rasa sgt indah kan yang...
kat sini mmg lebat berbunga,..
skrg ni pun..rasanya mcm makin lebat...indahhh...sgt2 indahhhh...

pssttt..
bila nk deting yangg..

Sakura Korea berkata...

assalamualaikum,

salam bertandang semula.
Ingatkan bunga sakura darik jepun tadi...

azza_irah berkata...

sakura Korea..

wslm Sakura..
hehe..maaf kerana ianya hanya di Bukit Mertajam, Malaysia..
bukan niat menipu..tapi sakura dh baca abis kan..secara peribadi sy yang gelar kan nya Sakura..

tkasih kerana sudi berkunjung lagi..
semoga ukhwah makin erat terjalin..:)

ckLah @xiiinam berkata...

Memang cantik pokok ni. Kat sini pun ada tapi cuma dua tiga pokok. Jauh jauh pula kedudukannya.

ckLah @xiiinam berkata...

Err...eh, ckLah pun terkejut macam mana ckLah boleh tulis komen kat Sedetik Hati ni. Udah cukup lama tak menyampuk di mana-mana blog. Blog sendiri pun lupa jalan...haha

azza_irah berkata...

rindu ckLah..rindu semua..
tapi apakan daya..tuan tanah dh lupa di mana letak kunci..terkunci di luar rumah ni..sob sobb..