Hati-hati yang berdetik..

1 Nov 2008

damai di hujung minggu...

melihat gambar di atas membuatkan sy jadi melankolik kembali. baru beberapa detik td sy menghantar emel kepada seorang rakan yang terpisah sejak 15 tahun yang lalu. sy memperolehi emel beliau dari forum alumni..himpunan bekas2 pelajar sekolah menengah sy dahulu. kini dia jauh di negara matahari terbit. menetap disana apabila bertemu jodoh dengan gadis dari negara yang terkenal dengan bunga sakura ini. dia masih disana rupanya...bagaimana dia saat ini agaknya..tentu punya kehidupan yang damai dan tenang disana...punya keluarga bahagia dan anak2 yg comel..mirip org jepun kerana mewarisi gen ibunya. terasa rindu pada kenangan dulu2...za doakan along tenang2 di sana...angah juga ada di penang..jika along balik malaysia..kunjungi lah kami disini...kerana kenangan itu tetap hidup walau berkurun masa berlalu..

hujung mggu yg tenang.. sy melewati blog seorang kenalan baru. dia bercerita tentang individu yang dinamakan sahabat. hati sy berdetik..fikiran sy kembali dihenyak satu persatu kisah2 bersama individu bernama sahabat. alhamdulillah..ada yg buat bibir sy terukir senyum..namun kadangkala ada jua yg buat hati tersayat duka. tapi inilah namanya proses dalam mematangkan diri. proses dalam mencari diri kita..mengenal diri kita sendiri. biar siapapun dia..hebat..cantik...bergaya..berketrampilan...buruk atau cacat.. seorang sahabat...dia tetap menjadi sebahagian dari kisah kita berkelana di bumi Tuhan ini. mgkin singgah nya hanya sedetik..mgkin juga lama berdampingan..persinggahan dia wl sesaat, sehari, setahun atau sehingga kini...sahabat sebenarnya memberi erti yang cukup bermakna tanpa kita sedari..mengajar kita mengenal kekurangan diri...kelemahan yang patut diperbaiki...potensi diri jua utk muhasabah diri yang kita bukanlah insan yang sempurna..

sy tertarik dengan sepotong ayat dr kenalan baru sy ini..

..biar kita bersahabat biasa-biasa saja...namun persahabatan kita kekal luar biasa..

mampukah kita...

(kredit utk kenalan baru sy..)

mencari damai..

15 ulasan:

Rashid berkata...

Salam azza,
Terlalu tinggi rasanya nilai sebuah persahabatan. Bersamanya kita akan rasa gembira, ceria dan rasa diri semakin gagah. Tanpanya di sisi, kita akan terasa kekurangan sesuatu, kesepian dan perasaan kesendirian yang teramat.

Indahnya memiliki sahabat yang sentiasa berusaha menyapu air mata kita biarpun dirinya jua dilanda kemelut kecelaruan dan lingkaran pelbagai masalah. Sahabat sanggup menitiskan airmatanya demi melihat kita sentiasa tersenyum manja dan gelak tawa. Sahabat tiada nilai dan gantinya...oleh itu, hargailah sahabat selagi ia masih ada bersama.

azza_irah berkata...

cikgu..
nak jd salah seorang sahabat cikgu..

Mr. Azman @ Kreuger berkata...

Salam akak..
Wah.. ni kalau dating ngan awek kat
tempat macam dalam gambar tuh, sure best kan... ROMENTIK giler~

muahaha... tapi minggu ni awek tadek,
dah balik kg.. :-((

Maybe next week kot. Rindunyeeee~

Kreuger®

azza_irah berkata...

man..
alahai...mmg bes sebenonya..tapi kl banyak kerengge tak jadi gakk..romentik jd tergetik2 lak..hehee..

keje tak rini..

μάγά berkata...

biar kita bersahabat biasa-biasa saja...namun persahabatan kita kekal luar biasa..

maya suka dengan ayat tersebut... pada maya sahabat itu adakala tidak perlu selalu bersama. namun rasa terikatan hati itu amat kuat antara dua jiwa. kekusahan kita juga merupakan susah dirinya. dan tika di kejauhan, tiada khabar bukan ertinya lupa. kenangan dan doa itu yang sering menghidupkan erti sebuah persahabatan walau terpisah puluhun tahun lamanya.

su berkata...

insyaAllah kak...

mudah2an persahabatan yg ade kekal sampai bila2 kan...

Mohd Ariff Yaakub berkata...

" di sini..kau dan aku.. terbiasa bersama.. " buat VC @ MTV pakai slide gmbr2 mcm ni best gak..

Entri yg menbuat ariff berfikir sejenak akan tingginya nilai sebuah persahabatan..

Apapun akk kata org " sahabat yg baik itu seumpama angin petang..walau tak boleh dipegang & tak terlihat oleh pandangan.. namun hadirnya cukup mendamaikan.. "

azza_irah berkata...

maya..
indah kan susunan bait kata tu..
akak terpaku sebenarnya mbaca entry kwn akak tu..

su..
insya allah su..akak nak jd sahabat su..

arif..
sahabat umpama pelangi kan arif..
mcm lagu pelangi petang..
kau tiba bagaikan pelangi...tak bcahaya namun kau berseri...

cendawanintim berkata...

indahnyer susunan ayat2 tuh...

semoga kita menjadi sahabat selamanyer...amin.

doa kita tuk laling tu..

shafa berkata...

Sehabat bukan senang hendak dicari, & bukan susah hendak pergi. Sama2 la kita bersahabat.

ONE ZABA berkata...

sahabat ada di mana-mana... beza cuma satu... kekal atau sekadar satu persinggahan

Kamsiah berkata...

huhu bestnya kalau dapat layan novel atas bangku bawah rimbunan bunga tu...

Daddy Cool berkata...

Dan sekali kata-katanya membuatkan aku SEDAP membacanya....aduih la...mana la korang belajar nie... daddy pun nak belajor jugak!

Cikgooden ...(Selumbar Emas). berkata...

kata-kata yang SEDAP?...isk.isk.leh rasa no?...

kin hashim berkata...

suka gak pada bait2 kata tuh... simple, tapi penuh pengertian..:).